W środę podczas konferencji prasowej we Wrocławiu Ryanair ogłosi strategiczną inwestycję na wrocławskim lotnisku. W biurze prasowym w Dublinie sprawa jest owiana tajemnicą, we Wrocławiu to również tajemnica, ale… poliszynela.

— Powstanie baza remontowa, w której będą się odbywały przeglądy samolotów. Docelowo Ryanair zatrudni tu 150 osób — mówi Dariusz Ostrowski, prezes Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej (ARAW), która wspiera inwestorów. Trochę mniejszą liczbę miejsc pracy podaje przedstawiciel Ryanaira, który chce zachować anonimowość.
— Docelowo zatrudnimy sto osób — twierdzi rozmówca „PB”. Pod koniec kwietnia linia brała udział w targach pracy w stolicy Dolnego Śląska. Poszukiwała licencjonowanych mechaników Boeingów 737 lub z licencją typu Part 66, którym zapewniała szkolenia na tych maszynach, a także mechaników bez licencji z doświadczeniem w lotnictwie.
Wyższe loty Irlandczyków
Portal Flight Global informował w kwietniu, że Ryanair zamierza zwiększyć liczbę baz remontowych tzw. MRO (maintenance, repair, operations) i trwają rozmowy z kilkoma europejskimiportami. Ma powstać więcej niż jedna nowa baza. Nie jest to zaskoczenie, bo Ryanair ma nieco ponad 300 Boeingów 737- -800. Do 2019 r. flota powinna liczyć 500 maszyn.
Ryanair ma kilka baz MRO: na lotnisku Glasgow Prestwick w Wielkiej Brytanii, Frankfurt Hahn w Niemczech i w Kownie na Litwie. Wszystkie ośrodki zostały założone jako osobne spółki przy wsparciu lokalnych władz. Gdy Ryanair ogłosił w 2011 r. otwarcie MRO na lotnisku Frankfurt Hahn, zapowiedział 25 mln EUR inwestycji i 200 etatów. Wcześniej spółka chciała stworzyć bazę w Dublinie, ale nie udało się wynająć hangaru.
Marzenia się spełniają
— Przedsięwzięcie we Wrocławiu jest cenne, bo to kolejny inwestor z branży lotniczej. Pod koniec maja podpisujemy statut klastra lotniczego — mówi Dariusz Ostrowski. Klaster został powołany do życia jesienią ubiegłego roku. Tworzą go m.in. Legnicka Specjalna Strefa Ekonomiczna i ARAW, partnerem jest UTC Aerospace Systems. Ta ostatnia firma ma we Wrocławiu Globalne Centrum Inżynierii, w którym do 2016 r. ma pracować 400 inżynierów.
W województwie dolnośląskim obecne są m.in. HS Wrocław, Becker Avionics, GE Aviation — Unison Components czy Microtech International. Od 2013 r. centrum usług mają we Wrocławiu linie Qatar Airways. Dolnośląska inicjatywa to czwarty klaster lotniczy w Polsce — po słynnej Dolinie Lotniczej zlokalizowanej w południowo-wschodniej Polsce, Wielkopolskim Klastrze Lotniczym w Kaliszu i Śląskim Klastrze Lotniczym w Bielsku Białej.