Rząd: Grupa PKP niewystarczająco obniża koszty działalności

09-06-2004, 18:22

PAP: Grupa PKP w sposób niewystarczający obniża koszty działalności - wynika ze środowego komunikatu Centrum Informacyjnego Rządu. Rząd zapoznał się w środę z informacją o przebiegu realizacji Programu dalszej restrukturyzacji oraz prywatyzacji spółek Grupy PKP do 2006 r.

Zdaniem rządu, zbyt wolno realizowana jest restrukturyzacja majątkowa, spada tempo regulowania stanu prawnego nieruchomości oraz ich sprzedaży, w tym lokali mieszkalnych.

Program dalszej restrukturyzacji i prywatyzacji spółek Grupy PKP do 2006 r. przyjęty przez rząd w grudniu 2003 roku opiera się na czterech zasadniczych elementach: restrukturyzacji finansowej, majątkowej, reformie regionalnych przewozów pasażerskich oraz prywatyzacji.

Spółki Grupy PKP przygotowały wstępne plany i harmonogramy działań, które mają obniżyć koszty własne i zwiększyć przychody.

"W efekcie, w okresie czterech miesięcy br., w porównaniu z podobnym okresem 2003 r., wynik sprzedaży zwiększył się o 70 mln zł, co daje oszczędności kosztów na bieżącej działalności. Opracowanie ostatecznych wersji planów i harmonogramów w tym zakresie jest uzależnione od wdrożenia konkretnego modelu funkcjonowania i finansowania przewozów pasażerskich" - napisano w komunikacie.

Z kolei reforma przewozów regionalnych odbywa się poprzez regionalizację finansową kolejowych przewozów regionalnych, przekazanie pociągów międzywojewódzkich do PKP Intercity oraz przez tworzenie spółek celowych.

"Z uwagi na brak zainteresowania niektórych samorządów wojewódzkich tworzeniem regionalnych przewoźników, nie będzie możliwości zbudowania jednolitego modelu kolejowych przewozów regionalnych" - czytamy w komunikacie.

Jeśli chodzi o prywatyzację, w ocenie rządu najbardziej zaawansowane są projekty pilotażowej prywatyzacji dwóch spółek, prowadzących działalność w zakresie przewozów pasażerskich: PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. oraz PKP Warszawska Kolej Dojazdowa Sp. z o.o. Obecnie w obu projektach dokonywana jest analiza ofert wstępnych złożonych przez inwestorów. Według przyjętego harmonogramu, sfinalizowanie obu projektów ma nastąpić do końca 2004 r.

"Kluczowym projektem w programie prywatyzacji PKP jest prywatyzacja PKP Cargo. Obecnie prowadzona jest procedura wyboru doradcy prywatyzacyjnego. Czas wykonania analiz został zaplanowany na 8 miesięcy" - napisano w komunikacie.

Rząd podkreślił jednak, że do zakończenia restrukturyzacji zobowiązań publiczno-prawnych PKP SA konieczna jest decyzja ZUS w sprawie umorzenia zobowiązań z tytułu składek i rozłożenia na raty nie podlegających umorzeniu składek emerytalnych.

Rada Ministrów oceniła też, że środki pozyskane z kredytów i emisji obligacji, objętych poręczeniami i gwarancjami Skarbu Państwa, wykorzystywane są poprawnie.

Rząd zapoznał się też z informacją na temat realizacji ustawy budżetowej na rok 2004 w części dotyczącej kolei polskich, a zwłaszcza kolei regionalnych.

W 2004 r. kolej otrzyma więcej środków finansowych niż w roku ubiegłym. Z budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządów wojewódzkich na cele kolejowe powinno wpłynąć 1 mld 749 mln 32 tys. zł. Będzie to o 1 mln 62 tys. 965 zł więcej niż środki zaplanowane w budżecie państwa na rok 2003, nie licząc wysokości udzielonych poręczeń i gwarancji Skarbu Państwa, które w 2004 r. są o 1 mld 101 mln 200 tys zł wyższe niż w roku ubiegłym.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Rząd: Grupa PKP niewystarczająco obniża koszty działalności