"W ciągu ostatnich pięciu lat, parki handlowe z rynkowej niszy wyewoluowały do wiodącego formatu w polskim sektorze retail. W latach 2019–2024 roczna podaż nowych powierzchni handlowych w naszym kraju wykazywała stały wzrost, wynoszący od 500.000 do 600.000 m kw. rocznie. W okresie tym udział parków handlowych (GLA ≥ 5000 m kw.) w nowych realizacjach wzrósł od 20 proc. w 2019 roku do aż 71 proc. w 2024 r. Spodziewamy się, że w 2025 roku wskaźnik ten utrzyma się na podobnym poziomie" – powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, Maciej Kotowski, director, research and consultancy department, JLL Polska.
Do połowy 2025 r. całkowita powierzchnia handlowa w kraju osiągnęła poziom 17,9 mln mkw. GLA, z czego 19 proc. stanowiły parki handlowe, a 9 proc. tzw. centra convenience.
Parki handlowe rosną w miastach poniżej 30 tys. mieszkańców
Z raportu wynika, że coraz większa część nowych inwestycji z segmentu parków handlowych i centrów convenience realizowana jest poza największymi miastami - 25 proc. tego typu powierzchni przypada na miejscowości poniżej 30 tys. mieszkańców.
Na koniec pierwszego półrocza 2025 roku w budowie znajdowało się 532 tys. mkw. GLA, z czego 315 tys. mkw. powstawało w miastach liczących poniżej 75 tys. mieszkańców. To historycznie najwyższy poziom aktywności – tylko w latach 2020–2025 średniorocznie otwierano 65 parków handlowych i centrów convenience, czyli ponad trzykrotnie więcej niż w poprzedniej dekadzie.
Jak podano, w latach 2022–2025 największy odsetek najemców w parkach handlowych stanowili tzw. value retailers (Pepco, Action, Dealz, TEDi), sieci drogeryjne, sklepy odzieżowe i operatorzy elektroniki.
"Parki handlowe przechodzą obecnie transformację, która odzwierciedla zmieniające się oczekiwania współczesnych konsumentów. Jeszcze kilka lat temu były one przede wszystkim miejscami szybkich, funkcjonalnych i sprecyzowanych zakupów - klienci przyjeżdżali tam po konkretne produkty. Obecnie obserwujemy ewolucję w kierunku wielofunkcyjnych lokalnych destynacji handlowych, w których sama sprzedaż detaliczna stanowi tylko jeden z elementów ekosystemu. Obok tradycyjnego handlu coraz częściej spotykamy restauracje, kawiarnie, sale zabaw dla dzieci, kluby fitness, a nawet placówki medyczne" – dodała Dagmara Filipiak, senior director, head of retail agency leasing, JLL Polska.
W ocenie autorów raportu, polski rynek parków handlowych stał się jednym z najatrakcyjniejszych segmentów inwestycyjnych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. W pierwszym półroczu 2025 roku odnotowano 11 transakcji, których przedmiotem były parki handlowe – najwięcej w historii tego okresu. Ich wartość sięgnęła 193 mln euro, co było drugim najlepszym półrocznym wynikiem w historii rynku, ustępując jedynie rekordowi z 2017 roku.
W całym 2024 roku wolumen inwestycji w parki handlowe wyniósł 289 mln euro, a popularność tego formatu utrzymuje się na wysokim poziomie. 84 proc. obiektów sprzedanych od 2020 roku miało powierzchnię poniżej 10 tys. mkw., a 68 proc. transakcji dotyczyło lokalizacji poza największymi aglomeracjami.
"Intensywna konkurencja inwestorów o najlepsze parki handlowe przekłada się bezpośrednio na dynamikę cen – w 2025 roku zaobserwowaliśmy wyraźny powrót do kompresji stóp kapitalizacji, gdy jeszcze dwa lata temu z powodu rosnących kosztów finansowania obserwowaliśmy odwrotny trend. Patrząc w przyszłość, spodziewamy się dalszej presji na obniżanie stóp kapitalizacji, szczególnie w przypadku aktywów najwyższej jakości. (...) " – dodała Agnieszka Kołat, head of retail investment, CEE Capital markets, JLL Polska.
