Saint-Gobain rozkręca polską fabrykę

Anna Pronińska
opublikowano: 2008-06-10 00:00

W gliwickim zakładzie ruszyła druga linia produkcyjna. Za rok ruszy trzecia i… to koniec inwestycji, także w sferze przejęć.

W gliwickim zakładzie ruszyła druga linia produkcyjna. Za rok ruszy trzecia i… to koniec inwestycji, także w sferze przejęć.

Saint-Gobain Construction Products Polska, polskie ramię międzynarodowego koncernu Saint-Gobain, podwaja produkcję w gliwickim zakładzie. Firma uruchomiła właśnie drugą linię do produkcji wełny szklanej wykorzystywanej w budownictwie oraz do produkcji materiałów dachowych.

— Dzięki temu możemy dwukrotnie zwiększyć moce fabryki — do 210 ton wełny na dobę. Koszt inwestycji wyniósł 110 mln zł — mówi Nicolas Suret, dyrektor generalny firmy.

Gliwicki zakład wkrótce czeka kolejna rozbudowa.

— Pod koniec roku rozpoczniemy instalację nowej linii do produkcji sufitów podwieszonych, która ruszy w 2009 r. Koszt jej zainstalowania szacujemy na 10 mln EUR (33,92 mln zł) — dodaje dyrektor generalny.

Plusy z inwestycji koncernu w Gliwicach dostrzega prezydent miasta.

— To zastrzyk dla regionu i ponad 300 miejsc pracy w fabryce. Oficjalnie w naszym regionie bezrobocie wynosi 6 proc., ale nieoficjalnie w ogóle go nie ma — twierdzi Zygmunt Frankiewicz, prezydent Gliwic.

Z polskiej fabryki na eksport trafia około 30 proc. produkcji, głównie na rynki Europy Wschodniej i Północnej. To się jednak zmieni.

— Chcemy wygaszać eksport w ciągu najbliższych pięciu lat. Całkowita moc fabryki w Polsce będzie bowiem wykorzystana na potrzeby rynku polskiego. Na razie nie rozważamy też budowy kolejnej fabryki w Polsce — dodaje Nicolas Suret.

Polska firma Saint-Gobain szacuje udział w polskim rynku materiałów izolacyjnych (w tym również styropianu i pianek) na 15 proc. W planach jest jego zwiększenie. Ostatnio spółka przejęła dwóch konkurentów: spółki Maxit oraz Rigips Polska. Na tym jednak może być koniec akwizycji w Polsce.

— Na tym rynku nie ma już zbyt wiele firm, które mogłyby nas zainteresować. Dlatego następnych przejęć można się spodziewać, ale poza Polską — tłumaczy Claude-Alain Tardy, dyrektor generalny Saint-Gobain Construction Products Polska.

Polska firma Saint-Gobain prognozuje, że w 2009 r. jej obroty wyniosą ponad 120 mln EUR (407,07 mln zł).

— W tym roku sprzedaż wzrośnie o 5-10 proc. Ubiegły rok zamknęliśmy 100 mln EUR (ok. 340 mln zł) — dodaje Nicolas Suret.