ZURICH (Reuters) - Philippe Bruggisser ustąpił ze stanowiska prezesa SAir Group, gdyż szwajcarska grupa lotnicza odrzuciła jego kontrowersyjną strategię inwestowania w niewielkie, często przynoszące straty linie lotnicze.
SAir jest inwestorem strategicznym między innymi w Polskich Liniach Lotniczych "LOT".
Podczas konferencji prasowej prezes rady nadzorczej Eric Honegger nie wykluczył, że po przeprowadzeniu oceny ryzyka dalszych inwestycji, SAirGroup sprzeda części udziałów mniejszościowych w zagranicznych liniach lotniczych.
Poza tym, spółka zapowiedziała, że nie planuje kolejnych inwestycji i zakupów na rynku lotniczym. Decyzja ta stawia pod znakiem zapytania planowane inwestycje w Malaysian Airline System i TAP Air Portugal.
Rada nadzorcza szwajcarskiej grupy poinformowała, że zablokowała dotychczasową strategię Brugissera, polegającą na rozszerzaniu sojuszu lotniczego Qualiflyer, składającego się obecnie z 11 linii regionalnych.
Honegger stwierdził, że stara strategia nie była zła, jednak niespodziewane czynniki, takie jak wzrost cen paliw i umocnienie się kursu dolara, znacząco uszczupliły fundusze uzyskiwane z dodatkowej działalności cateringowej i hotelarskiej.
Inwestorzy entuzjastycznie przyjęli decyzje grupy i na zakończenie wtorkowej sesji kurs akcji SAir Group wzrósł o 6,53 procent.
CROSSAIR I SABENA PRZYSZŁOŚCIĄ STRATEGII SAIR
Honegger zapowiedział, że w centrum przyszłej strategii grupy stanowić będą obecnie Swissair, regionalne linie Crossair i belgijska Sabena, w której SAir Group posiada 49 procent akcji. Spółka zamierza skupić się na oferowaniu konkurencyjnych usług pasażerskich, a nie cen.
Jako jedną z możliwości, Honegger wymienił wejście SAirGroup do aliansu OneWorld, któremu przewodzą British Airways i American Airlines.
"Filarem naszej strategii jest i będzie udana współpraca z American Airlines" - powiedział.
Równocześnie Honegger zagroził wycofaniem się SAirGroup z przeżywającej kłopoty Sabeny, jeżeli związki zawodowe nie zgodzą się na przyjęcie planu restrukturyzacyjnego. Po otrzymaniu zgody SAir zamierza przeznaczyć 150 milionow euro na dokapitalizowanie belgijskich linii lotniczych.
Moritz Suter, szef Crossair, który ponownie przeanalizuje działalność grupy Qualiflyer, zapowiedział, że "rozpocznie od czystej kartki papieru". Honegger nie chciał sprecyzować, jaki wpływ planowana restrukturyzacja będzie miała na wyniki spółki i nie był w stanie powiedzieć, czy grupa nadal podtrzymuje wcześniejsze prognozy zakładające 200 milionów franków szwajcarskich zysku na koniec 2000 roku.
Wyniki za ostani rok zostaną opublikowane 2 marca, a konferencja prasowa odbędzie się 12 marca.
((Reuters Serwis Polski, tel +48 22 653 97 00, fax +48 22 653 97 80, [email protected]))