Sektor bez planu i wizji działania

opublikowano: 27-03-2019, 22:00

Hotelarze, touroperatorzy i właściciele restauracji niechętnie podchodzą do tworzenia strategii. Ma ją tylko 28 proc. firm z tej branży.

Jak wygląda rynek pracy w sektorze turystycznym? Na jakie kompetencje pracowników stawia branża? Odpowiedzi na te pytania przygotowali eksperci najnowszego raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości „Bilans Kapitału Ludzkiego w sektorze turystycznym”.

W 2017 r. Polskę odwiedziło 18,3 mln turystów zagranicznych,czyli o 4,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Autorzy raportu podkreślają, że kluczowym wyzwaniem dla tego sektora jest rekrutacja pracowników. Przedsiębiorcy potrzebują coraz więcej czasu na ich znalezienie. Eksperci zwracają uwagę na sporą konkurencję w branży hotelarskiej. Hotele powstają jak grzyby po deszczu. Ponadto coraz więcej firm i osób prywatnych wynajmuje mieszkania. Natomiast branża gastronomiczna boryka się m.in. z brakiem rąk do pracy. Wyzwaniem dla niej jest również rosnąca świadomość klientów i konieczność sprostania ich nowym wymaganiom. Dlatego firmy gastronomiczne muszą inwestować więcej pieniędzy w szkolenia kadr i postawić na lepiej wykształconych pracowników.

Z czym musi zmierzyć się sektor związany z organizacją wyjazdów turystycznych? Jak podkreślają autorzy raportu, przede wszystkim z sytuacją polityczną na świecie i rozwojem cyfryzacji. Coraz więcej turystów nie potrzebuje już pomocy pilotów, przewodników i animatorów przy organizacji zagranicznego wyjazdu. Z badania wynika, że w ostatnich latach branża turystyczna dynamicznie rosła. Zwiększyła się liczba firm, które świadczą dla niej usługi. Specjaliści szacują, że w kolejnych latach zatrudnieniew sektorze będzie stabilne. Tylko jeden na dziesięciu pracodawców liczy na dalszy trend wzrostowy.

Aż dwóch na trzech przedsiębiorców z sektora prowadzących rekrutację ma z nią problemy. Najczęściej narzekają na brak odpowiednich kandydatów do pracy. Największa rotacja występuje wśród kelnerów, recepcjonistek i pokojówek. Największą bolączką branży jest „tymczasowość” pracy. Świadczą ją najczęściej studenci lub osoby, które są w trakcie nauki. W tej sytuacji przedsiębiorcy mają problem z oferowaniem usług wysokiej jakości. Firmy ponoszą też wysokie koszty związane z prowadzeniem rekrutacji,a także ryzyko dotyczące inwestowania w pracowników, z których wielu nie grzeszy lojalnością wobec pracodawców. Kogo chcą werbować firmy? Przede wszystkim pokojówki (szuka ich 74 proc. pracodawców), kucharzy (60 proc.), specjalistów ds. turystyki (65 proc.) i animatorów wolnego czasu (46 proc.).

Większość pracodawców działających w sektorze turystycznym nie może pochwalić się strategią działania firmy. Ma ją tylko 28 proc. przedsiębiorstw, a ich plany nie wykraczają poza perspektywę trzech miesięcy. Eksperci podkreślają, że firmy turystyczne są w dobrej kondycji finansowej. 81 proc. pracodawców odnotowało zysk w 2017 r. Najwięcej z nich działa w branży gastronomicznej.

W turystyce pracuje więcej kobiet niż mężczyzn. Dotyczy to wszystkich stanowisk, nie tylko menedżerskich. Badani pracownicy oceniają swoje kompetencje nieco wyżej od oczekiwań pracodawców.

Jakie umiejętności specjalistów z branży turystycznej szczególnie cenią przedsiębiorcy? Dobrą znajomość języka obcego, umiejętność zarządzania czasem, pracę w grupie, decyzyjność, odporność na stres, chęć do pracy i komunikatywność.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy