Siedem miliardów złotych na rozwój regionalnych lotnisk

Jacek PerzyńskiJacek Perzyński
opublikowano: 2025-03-26 18:29

Ruch pasażerski w mniejszych ośrodkach był w ubiegłym roku prawie o jedną trzecią większy niż w przedpandemicznym 2019 r. i ma dalej rosnąć. Dlatego porty planują inwestycje i modernizację infrastruktury.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się

  • o ile zwiększył się ruch pasażerskich na lotniskach w Polsce w porównaniu do 2019 r.
  • jakie inwestycje i projekty planują zrealizować porty w nadchodzących latach
  • ile to wszystkobędzie kosztować
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Były obawy, że Centralny Port Komunikacyjny zaszkodzi rozwojowi regionalnych lotnisk, ale na razie się na to nie zanosi. W ubiegłym roku odnotowały one wzrost liczby obsłużonych pasażerów. Była ona o 29,5 proc. większa niż w 2019 r. – wynika z danych Związku Regionalnych Portów Lotniczych. Prognozy na kolejne lata mówią o dalszych wzrostach. Przesunięcie daty otwarcia megalotniska na 2032 r. daje mniejszym lotniskom dodatkowy czas na inwestycje i modernizacje, a i obawy związane z CPK są chyba coraz mniejsze. Szykują się więc do działań prorozwojowych.

Gdańsk

Lotnisko im. Lecha Wałęsy przeznaczy na inwestycje 500 mln zł. Projekty na kolejne lata obejmują:

  1. Zwiększenie liczby miejsc postojowych dla samolotów z obecnych 30 do 45. Koszt wyniesie 105 mln zł, a realizacja zakończy się do 2028 r.
  2. Energooszczędność i innowacyjność. Przykładem będzie carport – połączenie parkingu na 930 miejsc z farmą fotowoltaiczną, która dostarczy 12 proc. całkowitego zużycia energii. Projekt ma zostać ukończony do 2026 r. i kosztować 23 mln zł.
  3. Rozbudowa centrum zajmującego się konserwacją, naprawami i przeglądami technicznymi (MRO) z dwóch do czterech slotów. Realizacja rozpocznie się w tym roku i potrwa do 2028 r., pochłaniając 80 mln zł.
  4. Dalszy rozwój Airport City. Obecnie funkcjonują budynki biurowo-hotelowe o łącznej powierzchni najmu 10 tys. m kw. W latach 2026-28 powstanie nowy obiekt o powierzchni 16,5 tys. m kw za 180 mln zł. Długoterminowe plany zakładają siedem budynków o łącznej powierzchni 100 tys. m kw.

Katowice

Port w Pyrzowicach przeznaczy na inwestycje 1,5 mld zł do 2032 r. Najważniejsze plany obejmują:

  1. Budowę głównego terminala pasażerskiego z infrastrukturą towarzyszącą do 2031 r.
  2. Budowę multimodalnego węzła kolejowego do przeładunku towarów i paliw, którego zakończenie planowane jest na czerwiec 2026 r.
  3. Budowę czwartego hangaru do obsługi technicznej samolotów, która zakończy się w marcu 2026 r.
  4. Rozbudowę parkingów.

Wrocław

Lotnisko w Strachowicach skupi się na poprawie przepustowości. Na rozbudowę i modernizację infrastruktury do lądowania i kołowania przeznaczy 463,5 mln zł. Kluczowe projekty do 2029 r. obejmują:

  1. Rozbudowę terminala, przebudowę wnętrza obecnego, budowę pirsu odlotowego oraz powiększenie parkingu do 1,6 tys. miejsc. Oddanie rozbudowanego terminala planowane jest na pierwszą połowę 2029 r., a koszt wyniesie 220 mln zł.
  2. Zwiększenie bazy noclegowej. Jesienią tego roku powstanie hotel Hilton za 60 mln zł.

Modlin

Podwarszawskie lotnisko skupi się na zwiększeniu przepustowości. Do 2029 r. zaplanowano:

  1. Rozbudowę terminala o segmenty odlotowe i przylotowe. Powstaną cztery nowe gate'y, zwiększając przepustowość do ok. 7 mln pasażerów. Koszt inwestycji -180 mln zł.
  2. Rozbudowę płyt postojowych (PPS) o cztery dodatkowe stanowiska za 35 mln zł.
  3. Remont dróg kołowania, drogi startowej i płyt postojowych za 127 mln zł.

Szczecin

Port w Goleniowie realizuje dwa główne projekty:

  1. Budowę nowego terminala pasażerskiego. Prace rozpoczęły się w 2020 r., a oddanie obiektu planowane jest na 2027 r. Terminal obsłuży do 1,5 mln pasażerów rocznie, a koszt inwestycji wyniesie 195 mln zł.
  2. Wykonanie systemu naziemnego oświetlenia nawigacyjnego wraz z infrastrukturą towarzyszącą za 42 mln zł.

Dominik Sipiński, ekspert ds. lotnictwa z Polityki Insight, twierdzi, że regionalne porty nadal będą się rozwijać i przyciągać nowych pasażerów. Dodaje, że budowa CPK nie stoi w sprzeczności z rozwojem mniejszych lotnisk.

- Porty regionalne są skoncentrowane na ruchu krótko- i średniodystansowym. Natomiast CPK będzie obsługiwać trasy dalekobieżne i ruch tranzytowy. Wszystko będzie się wzajemnie uzupełniać - tłumaczy Dominik Sipiński.