Były obawy, że Centralny Port Komunikacyjny zaszkodzi rozwojowi regionalnych lotnisk, ale na razie się na to nie zanosi. W ubiegłym roku odnotowały one wzrost liczby obsłużonych pasażerów. Była ona o 29,5 proc. większa niż w 2019 r. – wynika z danych Związku Regionalnych Portów Lotniczych. Prognozy na kolejne lata mówią o dalszych wzrostach. Przesunięcie daty otwarcia megalotniska na 2032 r. daje mniejszym lotniskom dodatkowy czas na inwestycje i modernizacje, a i obawy związane z CPK są chyba coraz mniejsze. Szykują się więc do działań prorozwojowych.
Gdańsk
Lotnisko im. Lecha Wałęsy przeznaczy na inwestycje 500 mln zł. Projekty na kolejne lata obejmują:
- Zwiększenie liczby miejsc postojowych dla samolotów z obecnych 30 do 45. Koszt wyniesie 105 mln zł, a realizacja zakończy się do 2028 r.
- Energooszczędność i innowacyjność. Przykładem będzie carport – połączenie parkingu na 930 miejsc z farmą fotowoltaiczną, która dostarczy 12 proc. całkowitego zużycia energii. Projekt ma zostać ukończony do 2026 r. i kosztować 23 mln zł.
- Rozbudowa centrum zajmującego się konserwacją, naprawami i przeglądami technicznymi (MRO) z dwóch do czterech slotów. Realizacja rozpocznie się w tym roku i potrwa do 2028 r., pochłaniając 80 mln zł.
- Dalszy rozwój Airport City. Obecnie funkcjonują budynki biurowo-hotelowe o łącznej powierzchni najmu 10 tys. m kw. W latach 2026-28 powstanie nowy obiekt o powierzchni 16,5 tys. m kw za 180 mln zł. Długoterminowe plany zakładają siedem budynków o łącznej powierzchni 100 tys. m kw.
Katowice
Port w Pyrzowicach przeznaczy na inwestycje 1,5 mld zł do 2032 r. Najważniejsze plany obejmują:
- Budowę głównego terminala pasażerskiego z infrastrukturą towarzyszącą do 2031 r.
- Budowę multimodalnego węzła kolejowego do przeładunku towarów i paliw, którego zakończenie planowane jest na czerwiec 2026 r.
- Budowę czwartego hangaru do obsługi technicznej samolotów, która zakończy się w marcu 2026 r.
- Rozbudowę parkingów.
Wrocław
Lotnisko w Strachowicach skupi się na poprawie przepustowości. Na rozbudowę i modernizację infrastruktury do lądowania i kołowania przeznaczy 463,5 mln zł. Kluczowe projekty do 2029 r. obejmują:
- Rozbudowę terminala, przebudowę wnętrza obecnego, budowę pirsu odlotowego oraz powiększenie parkingu do 1,6 tys. miejsc. Oddanie rozbudowanego terminala planowane jest na pierwszą połowę 2029 r., a koszt wyniesie 220 mln zł.
- Zwiększenie bazy noclegowej. Jesienią tego roku powstanie hotel Hilton za 60 mln zł.
Modlin
Podwarszawskie lotnisko skupi się na zwiększeniu przepustowości. Do 2029 r. zaplanowano:
- Rozbudowę terminala o segmenty odlotowe i przylotowe. Powstaną cztery nowe gate'y, zwiększając przepustowość do ok. 7 mln pasażerów. Koszt inwestycji -180 mln zł.
- Rozbudowę płyt postojowych (PPS) o cztery dodatkowe stanowiska za 35 mln zł.
- Remont dróg kołowania, drogi startowej i płyt postojowych za 127 mln zł.
Szczecin
Port w Goleniowie realizuje dwa główne projekty:
- Budowę nowego terminala pasażerskiego. Prace rozpoczęły się w 2020 r., a oddanie obiektu planowane jest na 2027 r. Terminal obsłuży do 1,5 mln pasażerów rocznie, a koszt inwestycji wyniesie 195 mln zł.
- Wykonanie systemu naziemnego oświetlenia nawigacyjnego wraz z infrastrukturą towarzyszącą za 42 mln zł.
Dominik Sipiński, ekspert ds. lotnictwa z Polityki Insight, twierdzi, że regionalne porty nadal będą się rozwijać i przyciągać nowych pasażerów. Dodaje, że budowa CPK nie stoi w sprzeczności z rozwojem mniejszych lotnisk.
- Porty regionalne są skoncentrowane na ruchu krótko- i średniodystansowym. Natomiast CPK będzie obsługiwać trasy dalekobieżne i ruch tranzytowy. Wszystko będzie się wzajemnie uzupełniać - tłumaczy Dominik Sipiński.