Smartfony tanieją

Łukasz OstruszkaŁukasz Ostruszka
opublikowano: 2013-07-25 00:00

Smartfon przeszedł drogę od błyszczącej nowej technologii do towaru powszechnego.

Ktoś na tym traci, ale równocześnie ktoś zyskuje. Średnia cena smartfona spadła od początku 2012 r. z 450 USD do 375 USD — szacują analitycy firmy IDC. Spadek cen jest zbliżony do tego, jaki nastąpił w branży komputerów osobistych w latach 90. ubiegłego wieku. Spadające ceny i popularność produktów o niższych marżach uderzają w rentowność producentów drogich telefonów, takich jak iPhone Apple’a czy Galaxy S4 Samsunga.

FOT. Bloomberg
FOT. Bloomberg
None
None

Marża brutto Apple’a spadła w ciągu roku, do końca marca 2013 r., do 37,5 proc. z 47,4 proc. Popyt na drogie smartfony jest mniejszy m.in. dlatego, że klienci na rynkach, takich jak Indie i Chiny, wolą tańsze produkty. Korzystają na tym producenci tańszych smartfonów — chińskie Huawei Technologies i Lenovo Group. Bloomberg informuje, że w ciągu ostatnich lat popularność smartfonów bardzo wzrosła i tylko w zeszłym roku ich sprzedaż wyniosła blisko 294 mld USD. Z takich gadżetów korzysta obecnie ponad miliard osób.

Smartfony ma ponad połowa użytkowników mobilnych w USA i krajach rozwiniętych. Inteligentne telefony zalały też Polskę. W maju firma TNS opublikowała wyniki badania Mobile Life 2013, z którego wynika, że smartfona ma 31 proc. Polaków. Ciekawostką jest, że tylko 18 proc. to deklaruje.