Statki z Gdańska popłyną do Wietnamu

Polska pożyczy azjatyckiemu partnerowi pieniądze na zakup statków w gdańskiej stoczni. Kontrakt rozbudzi uśpioną pomocową linię kredytową

280 mln USD — tyle Polska obiecała pożyczyć Wietnamowi w ramach pomocy krajom biedniejszym. Część pieniędzy wróci jednak nad Wisłę — m.in. do Stoczni Gdańsk.

— Prowadzimy rozmowy o współpracy projektowo-technologicznej z Wietnamem, dotyczące budowy czterech statków ratownictwa morskiego. W maju lub czerwcu umowy powinny być gotowe do podpisu — mówi Arkadiusz Aszyk, wiceprezes gdańskiej spółki.

Wartość budowy statków ocenia na „kilkadziesiąt milionów dolarów”. Stoczniowy deal może być pierwszym kontraktem realizowanym w ramach pomocowej linii kredytowej, która przez kilka lat była uśpiona, bo polskim firmom nie udawało się dogadać z wietnamskimi. Chemiczną fabrykę za 100 mln USD chciał zbudować w Wietnamie Polimex-Mostostal (Police miały dostarczyć technologię).

— Nie ma żadnego postępu, można powiedzieć, że dziś w tej sprawie nic się nie dzieje — mówi Konrad Jaskóła, prezes giełdowej spółki. Ambitne plany współpracy z azjatyckim partnerem miała także grupa Bumar, ale tu również brak sukcesów.

— Wietnamczycy kupili od nas dwa pokazowe peryskopy i na tym się skończyło. Władze tego kraju są bardziej nastawione na współpracę w sektorze morskim, więc stocznia może mieć większe szanse na kontrakt — mówi Ryszard Kardasz, szef grupy Bumar Żołnierz, przypuszcza, że w wietnamskich wojskach lądowych silne są wciąż wpływy rosyjskie, co utrudnia wejście na ten rynek polskim firmom zbrojeniowym.

Rosyjskie połowy

Z Rosjanami Polsce trudno współpracować nie tylko w zbrojeniówce. Przekonała się o tym gdańska stocznia.

— W kwietniu mieliśmy zaczynać budowę trawlera rybackiego dla rosyjskiego armatora. Wartość kontraktu przekracza 80 mln EUR. Niestety, armatorowi ostatecznie nie udało się uzyskać finansowania z banków rosyjskich. Trwają jednak rozmowy, których celem jest rozpoczęcie budowy tego statku w innym terminie — mówi wiceszef gdańskiej stoczni.

— Rosyjskie banki są raczej niechętne finansowaniu budowy statków poza Rosją — mówi osoba znająca kulisy kontraktu. Jednak w Rosji zbudować je trudno, bo tamtejsze stocznie nie specjalizują się w produkcji trawlerów. Gdańska stocznia zbudowała natomiast do tej pory 360 takich jednostek. I mimo obecnych trudności nie rezygnuje z powrotu na ten rynek.

— Na świecie jest 400 trawlerów, które mają ponad 35 lat, co oznacza, że muszą zostać w najbliższym czasie wymienione. Liczymy więc na pozyskanie nowych kontraktów — mówi Arkadiusz Aszyk. Stocznia ma coraz więcej zamówień. W przyszły czwartek zwoduje prom samochodowo-pasażerskidla norweskiego armatora.

— Coraz mocniej wchodzimy w segment budowy w pełni wyposażonych statków, bo produkcja kadłubów, na których się dotychczas koncentrowaliśmy, nie przynosi oczekiwanych wyników — mówi Arkadiusz Aszyk.

Sprzedaż w górę, zyski w dół

Widać to zwłaszcza w ubiegłorocznym sprawozdaniu spółki. W stosunku do 2010 r. ponaddwukrotnie zwiększyła sprzedaż (ze 124 mln zł do 290,5 mln zł), ale strata na sprzedaży wzrosła z 5 do 112 mln zł. Zysk netto z 13 mln zł w 2010 r. zmienił się w 5-milionową stratę w 2011 r.

— Dostawca z Rumunii przekazał nam wadliwe elementy stalowe, co wykryliśmy dopiero po ich wspawaniu. Koszty usunięcia usterek były jedną z przyczyn pogorszenia wyników — mówi Arkadiusz Aszyk. Stocznia idzie więc przeciwko rumuńskiemu dostawcy do sądu.

— Kolejna przyczyna strat to awaria transformatora w hucie, która spowodowała przerwy w dostawie blach dla stoczni, co odbiło się na tempie budowy — wylicza wiceprezes.

W tym roku stocznia planuje zwiększyć sprzedaż, zwłaszcza w sektorze konstrukcji stalowych (dzięki dzierżawie majątku Mostostalu Chojnice, która pozwoliła jej wejść na rynek konstrukcji offshore), i poprawić wyniki finansowe.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane