Strategia ESG jest jak kompas – dla firmy i jej partnerów

Partnerem publikacji jest Bank Pekao SA
opublikowano: 2024-07-26 20:00

Komentarz

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Skuteczna strategia wspiera lepsze dopasowanie między organizacją i jej otoczeniem oraz osiąganie założonych celów. Analogicznie dobra strategia ESG pomaga przedsiębiorstwu w osiągnięciu celów zrównoważonego rozwoju, niezależnie od tego, czy jest już ono objęte obowiązkiem raportowania CSRD czy też dopiero zmierzy się z nim w przyszłości. Nie możemy zaprzeczyć, że świat zmienia się dynamicznie – zarówno w kontekście klimatu, jak i praktyk biznesowych oraz wymagań regulacyjnych. W tak zmiennym otoczeniu dobrze sformułowana strategia ESG pomaga ograniczyć niepewność i wyznacza kierunek działania nie tylko samej firmie, ale i pokazuje go jej partnerom, w tym instytucjom finansowym. Ważne jest jednak, aby zrozumieć, że niezależnie od wielkości firmy, ESG nie powinno być oderwane od podstawowej działalności biznesowej, ale stać się jej uzupełnieniem i integralną częścią. Przemyślana i dobrze wdrożona strategia ESG może stać się wyróżnikiem firmy, pozwolić jej na budowanie nowych przewag konkurencyjnych, poprawić wyniki finansowe oraz ograniczać ryzyko braku spójności z oczekiwaniami regulatorów, klientów czy rynku.

W opracowaniu każdej dobrej strategii kluczowy jest etap właściwej diagnozy. Analiza stanu wyjściowego, uwzględniająca perspektywę zarówno wewnętrzną, jak i zewnętrzną, pozwoli wybrać odpowiednie kierunki działania w kontekście środowiskowym, społecznym i ładu korporacyjnego. Pierwszy bazowy raport oceny działalności i wpływu przedsiębiorstwa w zakresie ESG może być dobrym punktem odniesienia, pokazując silne strony firmy oraz te, które potrzebują zmiany. Sformułowane w efekcie cele będą wspierać minimalizację negatywnego wpływu firmy na środowisko, zapewniać dobre warunki pracy, pozytywnie wpływać na społeczności ważne dla działalności firmy oraz promować najlepsze standardy zarządzania. Kolejne raporty będą wtedy punktami kontrolnymi, pokazując, jak organizacja osiąga założone wskaźniki.

Warto zauważyć, że strategia ESG może być cennym narzędziem dla wielu polskich firm, nie tylko tych objętych obowiązkiem raportowania zrównoważonego rozwoju. Wiele przedsiębiorstw z Europy Zachodniej czy Skandynawii już teraz narzuca swoim podwykonawcom i dostawcom wysokie standardy odpowiedzialnego biznesu. Firmy, które chcą pozostać w istotnych dla nich łańcuchach dostaw, będą podejmowały się spełnienia tych wymogów. Nowa perspektywa unijna także przewiduje szereg instrumentów wspierających transformację energetyczną przedsiębiorstw. Strategia ESG może w tej sytuacji być dodatkowym atutem, potwierdzającym wysokie ambicje firmy i chęć dotrzymania kroku najlepszym.