Sunny Family powiększy rodzinę

Jeszcze jeden zakład w Kaliszu i jeden w USA. To plany nowego gracza, który waflami zbożowo-ryżowymi próbuje podbić kolejne sieci

Marek Figiel, kaliski przedsiębiorca, od lat rozwijający firmę Dr.Marcus, producenta m.in. odświeżaczy zapachowych do samochodów, zabrał się za branżę spożywczą. Dr.Marcus obecny jest na 50 światowych rynkach, wafle zbożowo-ryżowe Sunny Family też mają tam być.

BLIŻEJ: Zaledwie czteroletnie Sunny Family, stworzone przez Marka Figla, już myśli o budowie zakładu za wielką wodą. Wafle rosną jak na drożdżach, ale nie opłaca się daleko ich wozić.
Zobacz więcej

BLIŻEJ: Zaledwie czteroletnie Sunny Family, stworzone przez Marka Figla, już myśli o budowie zakładu za wielką wodą. Wafle rosną jak na drożdżach, ale nie opłaca się daleko ich wozić. Fot. Marek Wiśniewski

USA i Korea

— Pomysł wziął się z USA, gdzie kategoria wafli zbożowo-ryżowych mocno się rozwija. Technologię pozyskaliśmy natomiast z Korei Południowej, która jest czołowym dostawcą surowca do ich produkcji. Udoskonaliliśmy ją — zbudowaliśmy własne maszyny, które umożliwiają produkcję wafli o zupełnie innej grubości i kształcie. Do tego uniezależniliśmy się od dostaw surowca, bo produkujemy go sami, również w Kaliszu — mówi Marek Figiel, właściciel Planet Food, do którego należy Sunny Family. Dla kaliskiej firmy pracuje obecnie około 150 osób. W ciągu roku wyjechało z niej kilka tysięcy tirów z mniejszymi i większymi waflami.

— Dotychczas koncentrowaliśmy się na dopracowaniu biznesu od strony produkcyjnej i jakościowej. Teraz ruszamy z mocnym rozwojem sprzedaży. Podpisujemy kolejne kontrakty i mocniej wychodzimy poza Polskę — deklaruje Marek Figiel. W przyszłym roku obroty firmy mają sięgnąć 25 mln zł. Produkuje pod swoją marką i private label. Jej produkty obecne są dziś m.in. w Biedronce, Kauflandzie, Lidlu i Carrefourze. Eksportuje m.in. na Litwę, Łotwę, do Estonii, Niemiec, Wielkiej Brytanii i na Węgry. — Wafle to produkt, który zajmuje dużo miejsca, nie opłaca się ich wysyłać daleko. Naturalnym ruchem będzie więc budowa fabryki poza krajem — przyznaje Marek Figiel. Dwa nowe kierunki ekspansji to Afryka i Stany Zjednoczone. — Do USA wysyłamy na razie małe wafle. Myślimy o ulokowaniu tam produkcji. Niezależnie od tego będziemy rozwijać zakład w Kaliszu, który będzie zaopatrywać Europę — twierdzi twórca Sunny Family. Kalisz doczeka się też kolejnej fabryki. — Poszerzamy portfel o inne wersje przekąsek i linie produktów. Najnowsza to produkty bio. Do wafli można dodawać składniki z kategorii superfood i to robimy. Kolejnym krokiem będzie uruchomienie produkcji bezglutenowej, do czego potrzeba osobnego zakładu — mówi Marek Figiel.

Uważa, że jego wafle to zamiennik chipsów i popularnych w Polsce dużych okrągłych wafli ryżowych czy chrupkiego pieczywa.

Nasycenie i nisze

Grzegorz Łaptaś, dyrektor w dziale doradztwa biznesowego PwC, tłumaczy, że przekąski rzeczywiście zyskują na popularności, choć należy rozróżniać tzw. zdrowe od tradycyjnych.

— Słone paluszki czy chipsy to kategoria, która jest wolumenowo stabilna i lekko przybiera na wartości dzięki kolejnym innowacjom. Natomiast produkty, które pozycjonowane są jako zdrowe — z pełnego ziarna, z dodatkami o właściwościach korzystnych dla organizmu, bez sztucznych barwników itd. — z roku na rok rosną znacznie szybciej — twierdzi Grzegorz Łaptaś.

Podaje, że na same wafle ryżowe wydajemy rocznie około 200 mln zł.

— Popularność zawdzięczają w dużej mierze modzie na dietę bezglutenową, traktowane bywają też jako zamiennik pieczywa. Widać już jednak spore nasycenie tej kategorii w typowym okrągłym formacie. Zyskują nisze — nowe kształty, wielkości, smaki itd. — i tu jest dużo do ugrania. Trend zdrowego przekąszania nie zwalnia — nic dziwnego, że na rynku pojawiają się kolejni gracze — mówi Grzegorz Łaptaś.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Michalina Szczepańska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu