Technologia kontra podróbki

KOMENTARZ, NORBERT WALASEK, adwokat, kancelaria Wardyński i Wspólnicy
opublikowano: 22-12-2015, 22:00

Nie ma chyba branży, której nie dotyczyłby problem towarów podrobionych (oznaczonych podrobionymi znakami towarowymi) czy pirackich (naruszających prawa autorskie).

Stykają się z nim producenci i dystrybutorzy leków, środków ochrony roślin, produktów spożywczych, alkoholu, papierosów, kosmetyków, ubrań, zabawek, elektroniki użytkowej, części samochodowych, a także dystrybutorzy oprogramowania czy wydawcy audio-wideo. Sprzedaż towarów migruje do świata wirtualnego. Nie kupuje się już pirackich płyt z muzyką czy filmami — można je ściągnąć z internetu. Podrobioną odzież łatwiej zamówić przez sieć bezpośrednio w Chinach niż znaleźć ją na bazarach i ulicznych straganach.

Właściciele praw starają się chronić konsumentów i swój biznes, a kluczem jest szybka identyfikacja towaru podrobionego. Niegdyś stosowano systemy oznaczeń, metek, numerów seryjnych dla poszczególnych modeli czy linii produktów. Dziś zabezpieczenia często nie ustępują stosowanym na banknotach NBP — mogą to być etykiety holograficzne, nitki zabezpieczające, elementy z mikrotekstem, znaki wodne czy znaki widoczne w świetle UV lub termoaktywne. W przypadku produktów chemicznych producenci posługują się urządzeniami pozwalającymi na natychmiastową analizę kwestionowanej substancji. Można skorzystać z oprogramowania, które skanuje strony internetowe i wychwytuje podrobione produkty.

Konsumenci też nie są bezradni. W internecie mogą znaleźć informacje o cechach odróżniających produkty oryginalne od podróbek. Udostępniane są wyszukiwarki lub infolinie, gdzie można zweryfikować numer seryjny produktu. Sprawdzić można także poprawność numeru IMEI telefonu komórkowego. Niektórzy producenci obok numeru IMEI stosują kod QR. Można go odczytać przy użyciu smartfona, a rozbieżność między numerem w kodzie QR a numerem IMEI może świadczyć o nieoryginalności produktu.Pojawiają się również zupełnie nowatorskie pomysły sprzęgnięcia systemów unikalnych kodów, np. QR z systemami teleinformatycznymi. Przy pomocy smartfona z dostępem do strony producenta można będzie szybko potwierdzić oryginalność dowolnego produktu oznaczonego kodem.

Newsletter ICT
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter ICT
autor: Grzegorz Suteniec
Wysyłany raz w tygodniu
Grzegorz Suteniec
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: KOMENTARZ, NORBERT WALASEK, adwokat, kancelaria Wardyński i Wspólnicy

Polecane