Czytasz dzięki

„The Economist”: Podwyżki płacy minimalnej to igranie z przyszłością ludzi

Proponowana przez rząd podwyżka sprawi, że Polska znajdzie się wśród krajów OECD o relatywnie najwyższej płacy minimalnej. Takie działania mogą mieć niekorzystne konsekwencje, ostrzega tygodnik „The Economist”.

Według danych OECD w 2013 r. minimalna płaca w Polsce stanowiła 40 proc. średniego wynagrodzenia. Już wtedy lokowało to nas wśród najbardziej skłonnych do arbitralnego podnoszenia płac krajów OECD. Od tamtej pory relacja ta wzrosła do 43 proc. i będzie nadal rosnąć, a to dlatego, że w czerwcu rząd zdecydował o podniesieniu w przyszłym roku minimalnego wynagrodzenia do 1850 zł. Tendencja do znacznych podwyżek płacy minimalnej, widoczna nie tylko w Polsce, może mieć zgubne konsekwencje, ostrzega „The Economist”.

„Duże podwyżki płacy minimalnej to igranie z przyszłością ludzi” – pisze tygodnik w najnowszym wydaniu.

Podwyżki płacy minimalnej planują Wielka Brytania i USA, gdzie pozostawała ona bez zmian od 2009 r. Niemcy podniosły ją w styczniu do poziomu, który stanowi aż 62 proc. przeciętnego wynagrodzenia we wschodnich landach. Zdaniem „The Economist”, aby płaca minimalna nie niszczyła miejsc pracy, nie powinna przekraczać połowy średniego wynagrodzenia, a w przypadku młodych, nie dysponujących doświadczeniem, pracowników powinna być jeszcze niższa. Jeżeli jest inaczej, część pracowników może na trwałe stracić etaty.

„Milionom nisko wykwalifikowanych pracowników grozi zastąpienie przez maszyny. Podnoszenie coraz wyżej płacy minimalnej sprawia, że przedsiębiorcom bardziej niż zatrudniać opłaca się inwestować w technologie” – zauważa brytyjski tygodnik.

Choć istnieją badania stwierdzające, że w niektórych przypadkach płaca minimalna może prowadzić do wzrostu zatrudnienia, to jednak jest to wyjątek od reguły. Szereg prac ekonomistów pokazuje, że w reakcji na podnoszenie płacy minimalnej restauracje zastępują ludzi automatami. Co więcej, z rynku znikają lokale, które w największym stopniu polegają na pracy ludzi, a pojawiają się restauracje sieciowe, gdzie praca jest najbardziej zautomatyzowana.

„The Economist” zauważa, że choć istnieją dużo bardziej efektywne narzędzia wspierające najniżej uposażonych pracowników, to jednak podwyżki płacy minimalnej są najlepszym sposobem zaskarbienia sobie sympatii wyborców. Ich kosztów nie ponosi budżet. Choć w dużej części są one przerzucane przez firmy na ich klientów, to jednak ci nie uświadamiają sobie tego, że płacą więcej właśnie przez wzrost płacy minimalnej.

„Mechanizm płac minimalnych działa dobrze, jeśli nie są one zbyt wysokie. Jeżeli jest inaczej, szkodzi ludziom, którym miał pomagać” – zauważa tygodnik.

"PB"
Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marek Wierciszewski, The Economist

Polecane