To nie był rok dla debiutantów

opublikowano: 16-01-2019, 22:00

Pod względem liczby i wartości ofert publicznych na obu parkietach GPW tak źle nie było od półtorej dekady — wyliczył PwC

W programach informacyjnych królowała sejmowa komisja śledcza w sprawie afery Rywina, w TVN rozpoczynano emisję „Na Wspólnej", a w kioskach pojawiały się pierwsze wydania „Faktu”. Taka była Polska w 2003 r. — roku, gdy na warszawskiej giełdzie pod względem ofert publicznych ostatni raz było tak źle, jak w 2018 r.

W najnowszej edycji raportu IPO Watch firma doradcza PwC wylicza, że 2018 r. wartość pierwszych ofert publicznych na rynku głównym GPW i na NewConnect sięgnęła zaledwie 81 mln EUR (około 345 mln zł), a ofert tego typu było zaledwie20, z czego tylko 5 na dużym parkiecie.

— Kolejny rok z rzędu obserwowaliśmy odwrót emitentów i spadek liczby notowanych spółek. Zabrakło też debiutów o wartości większej niż 100 mln zł, które mogłyby ożywić inwestorów i przyciągnąć nowych emitentów. Tak niski poziom aktywności na rynku IPO oznacza, że bardzo trudno mówić o znaczącej roli giełdy w finansowaniu polskich przedsiębiorstw. Perspektywy na kolejne miesiące i rok 2019 są niepewne. Cały czas obserwujemy zainteresowanie rynkiem pierwotnym ze strony potencjalnych emitentów, którzy pracują nad przygotowaniem ofert. Jednak rosnące wymagania i sankcje regulacyjne oraz trudna sytuacja rynkowa powodują, że decyzja o IPO jest przez część spółek odkładana na lepsze czasy — mówi Bartosz Margol, dyrektor w zespole ds. rynków kapitałowych PwC.

Największym ubiegłorocznym debiutantem było Ten Square Games, które sprzedało w ofercie publicznej akcje za 94 mln zł. Niewiele mniejszy był debiut litewskiego biura podróżyNovaturas (92,9 mln zł). Za nimi na podium największych debiutantów uplasowało się OncoArendi Therapuetics, którego oferta była warta 58 mln zł. Dla porównania w 2017 r. dwie oferty miały wartość przekraczającą1 mld zł. Największym debiutantem od lat był Play, którego akcjonariusze sprzedali walory za prawie 4,4 mld zł, natomiast fundusz Enterprise Investors za sprzedaż 49 proc. akcji marketowego Dino zainkasował 1,65 mld zł.

W tym roku jako pierwsza po kapitał postanowiła sięgnąć spółka Data Walk, notowana na NewConnect. Zapisy na akcje przyjmowane będą od 23 stycznia, a celem zarządu jest zdobycie około 60 mln zł brutto. Większość pójdzie na rozwój działalności w Stanach Zjednoczonych. DataWalk rozwija platformę analityczną DataWalk na bazie własnej technologii, która pozwala łączyć duże wolumeny danych w rozproszonych zbiorach. Spółka zamierza przenieść notowania na główny parkiet warszawskiej giełdy. © Ⓟ

c3b39424-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu