Unijna średnia już blisko

Katarzyna Kozińska
opublikowano: 2006-02-02 00:00

Browary sprzedały w 2005 r. ponad 5 proc. piwa więcej niż w 2004 r. Tegoroczny skok nie będzie już tak duży, bo rynek się nasycił.

2005 r. był dla krajowych producentów piwa rekordowy. Sprzedaż przekroczyła 30 mln hl napoju. Daje to branży wzrost o 5,1 proc. w porównaniu z 2004 r. Tegoroczne prognozy zakładają skromniejszy wzrost sprzedaży — na poziomie 2-3 proc.

— Od 1990 r. produkcja piwa zwiększyła się trzykrotnie. Preferencje konsumentów przestawiły się wyraźnie z alkoholi mocnych na piwo. Średnie jego spożycie wzrosło do 80 litrów na jedną osobę rocznie. Zbliżyliśmy się w tym bardzo do średniej europejskiej, więc coraz trudniej będzie zwiększać sprzedaż — mówi Paweł Sudoł, prezes Kompanii Piwowarskiej (KP), największego gracza na rynku.

Krajowi konsumenci wydali na piwo w ciągu ostatniego roku 14,5 mld zł. Przemysł wpłacił do budżetu 6 mld zł podatków.

Liderzy wzrostów

KP w 2005 r. sprzedała 11,2 mln hl piwa, o 12,6 proc. więcej niż w 2004 r. Daje to spółce 37,1 proc. krajowego rynku. Drugi gracz, Żywiec, jak zwykle nie komentuje swoich rocznych osiągnięć przed opublikowaniem wyników na giełdzie. Dla Carlsberga Polska był to najlepszy rok w historii grupy. Sprzedaż wzrosła o 7 proc. — do 4,3 mln hl. Duży w tym wkład Harnasia — marka podwoiła sprzedaż: do 909 tys. hl.

Eksport nadal niewielki

Browar Belgia z Kielc utrzymał sprzedaż na niezmienionym poziomie.

— Sprzedaliśmy ponad 1 mln hl, a 210 mln zł przychodów jest zbliżonych do tych z 2004 r. Zwiększyliśmy natomiast eksport: z 5 do 10 proc. sprzedaży — podkreśla Aleksander Chmielewski, prezes Browaru Belgia.

Polskie browary niewiele uwagi poświęcają eksportowi. W 2005 r. wzrósł on zaledwie do 896 tys. hl z 610 tys. hl w 2004 r.