UOKiK ukarał kilkanaście firm za zatory płatnicze

PAP
opublikowano: 2025-10-29 11:46

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył 3,2 mln zł kary na przedsiębiorców, którzy opóźniają się z płatnościami. Wszczęto również postępowania wobec 10 spółek, które spóźniają się z regulowaniem należności wobec kontrahentów.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Jak wynika z komunikatu UOKiK, kary nałożono na firmy: Padma, Bridgestone Poznań, Przedsiębiorstwo Budowlane Granit, Track Tec Koltram, Mahle Behr Ostrów Wielkopolski, Insell, Eurogate Logistics, Suder & Suder, Kampol Fruit, DOZ SA Direct, GKN Driveline Polska, ArcelorMittal Warszawa. W sumie na przedsiębiorstwa te nałożono ponad 3,2 mln zł kary.

Od początku roku Prezes UOKiK wydał 29 decyzji dotyczących zatorów płatniczych, w tym 25 razy nałożył kary w łącznej kwocie ponad 6,5 mln zł. Większość spółek nie kwestionowała ustaleń Urzędu i zapłaciła sankcje, dzięki czemu kary zostały obniżone o 20 proc. Z informacji UOKiK wynika, że do tej pory tylko trzej przedsiębiorcy zwrócili się z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy.

UOKiK: zatory płatnicze to jeden z większych problemów gospodarki

Urząd poinformował też, że ostatnia tura postępowań wobec przedsiębiorców w sprawach dotyczących opóźnień płatniczych została wszczęta 25 września br. Pod lupę wzięto firmy: Cedo, Erontrans, Kalmar Poland, Nokia Solutions and Networks, Wielton, Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz, Ozas-Esab, Remak-Energomontaż, Vesuvius Poland i Samasz.

„Zatory płatnicze to jeden z większych problemów polskiej gospodarki, ponieważ podnoszą koszty dostawcom, wpływają na ograniczenie zatrudnienia i inwestycji” - wskazał, cytowany w informacji, prezes UOKiK Tomasz Chróstny. Zaznaczył, że terminowe płatności oraz powiązana z nimi płynność finansowa to jeden z podstawowych warunków funkcjonowania mniejszych firm. „Dlatego też walka z zatorami jest tak ważna” - dodał.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami kara jest obliczana przy uwzględnieniu okoliczności łagodzących i obciążających. Pod uwagę brane są nie tylko wartość przeterminowanych płatności i długość opóźnień, które wyznaczają maksymalną wysokość kary obliczaną na podstawie ustawowego wzoru. Badane i oceniane są także waga naruszeń, działania podjęte w celu zminimalizowania ryzyka opóźnień w płatnościach, ograniczenie ich skali i zaprzestanie dalszych naruszeń. Ponadto na obniżenie kary wpływa aktywna współpraca przedsiębiorcy z Urzędem w toku postępowania.

UOKiK przypomniał, że do zatorów płatniczych dochodzi, gdy w okresie trzech kolejnych miesięcy suma wymagalnych świadczeń pieniężnych niespełnionych oraz spełnionych po terminie przez dany podmiot wynosi co najmniej 2 mln zł. Postępowania są wszczynane wyłącznie z urzędu na podstawie analiz przeprowadzonych przez UOKiK. Źródłem informacji o zatorach płatniczych mogą być także zawiadomienia od podmiotów, które podejrzewają, że padły ich ofiarą.

Prezes UOKiK wystąpił również do 28 przedsiębiorców bez wszczynania postępowań. To działania, które wpisują się w szeroko pojętą prewencję. Kształtują świadomość i kulturę płatniczą przedsiębiorców, dyscyplinując ich do zmiany praktyk. Przedsiębiorcy są informowani o zauważonych nieprawidłowościach i możliwych konsekwencjach dalszego stosowania takich praktyk. Od początku roku Prezes UOKiK wysłał blisko 160 wystąpień miękkich do przedsiębiorców.