
Indeks Jibun Bank Japan Services (PMI) w finalnym odczycie za luty 2023 r. osiągnął pułap 54,0 pkt rosnąc z poziomu 52,3 pkt. miesiąc wcześniej. To wyższa wartość niż wynikało z wstępnego odczytu, kształtującego się na poziomie 53,6 pkt.
Luty był szóstym miesiącem z rzędu, kiedy wartość PMI pozostawało powyżej progu 50 pkt oddzielającego ekspansję od kurczenia się danego segmentu gospodarki.
Co ważne, jak pokazały subindeksy, również mocny wzrost odnotowano w przypadku nowych zamówień i popytu pochodzącego z zagranicy. W tym pierwszym przypadku tempo zwyżki było najmocniejsze od maja 2020 r.
Odbicie w turystyce
Ogromnym wsparciem dla sektora usług okazało się ponowne otwarcie granic i wiążące się z tym ożywienie w turystyce po serii lockdownów wynikających z pandemii koronawirusa. Ograniczenia covidowe zostały zniesione w październiku zeszłego roku. W efekcie, w styczniu 2023 liczba obcokrajowców przybywających do Japonii wzrosła do około 1,5 mln.
Przemysł w tyle
Powodów do optymizmu trudno natomiast doszukiwać się w przemyśle. Obrazujący aktywność tego sektora indeks PMI zniżkował w lutym do 47,7 pkt głębiej zanurzając się w obszarze kurczenia się. Do tego w styczniu odnotowano znacznie silniejszy niż oczekiwano spadek produkcji przemysłowej (4,6 proc. w porównaniu z grudniem i 2,3 proc. w ujęciu rok do roku).
Silne usługi pozwoliły jednak zrównoważyć spadek w przemyśle. W rezultacie złożony wskaźnik PMI, obejmujący produkcję i usługi, wzrósł w lutym do 51,1 pkt z 50,7 pkt w poprzednim miesiącu.