Uzależnieni od aut

Bartłomiej MayerBartłomiej Mayer
opublikowano: 2019-08-27 22:00

Co piąty pojazd wyprodukowany w Unii Europejskiej pochodzi z Europy Środkowo-Wschodniej.

W Czechach, Polsce, na Słowacji i na Węgrzech powstało w 2017 r. 3,53 mln pojazdów, czyli 18 proc. unijnej produkcji sektora — wynika z raportu „Przemysł motoryzacyjny w krajach Grupy Wyszehradzkiej” Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE).

Najdynamiczniej branża rozwijała się na Słowacji i Węgrzech. W latach 2010-17 produkcja wzrosła tam o 100 i prawie 90 proc.

— Najbardziej rozwiniętym sektorem motoryzacyjnym w krajach grupy mogą pochwalić się Czechy — mówi Katarzyna Dębkowska z PIE.

Dla każdego z tych państw branża motoryzacyjna ma kluczowy charakter w rozwoju gospodarczym i znacznie większe znaczenie niż przeciętnie dla reszty krajów w UE. Produkcja automotive stanowi w nich 25-30 proc. całego przemysłu, w Polsce ten odsetek jest znacznie niższy — nieco ponad 8 proc. Pod względem wartości eksportu pojazdów oraz części do nich Polska zajmuje w grupie drugie miejsce — w 2017 r. wartość zagranicznej sprzedaży wyniosła 27,5 mld EUR. Lepsi są tylko Czesi — 30,7 mld EUR. Głównym odbiorcą są Niemcy, do których trafia prawie jedna trzecia produkcji motoryzacyjnej w regionu. Problem w tym, że widać już spowolnienie tamtejszej gospodarki.

— Jeśli spada sprzedaż samochodów, to zmniejsza się też zapotrzebowanie na części do ich produkcji. To spowolnienie dotknie producentów aut, ale także dostawców części i akcesoriów — mówi Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.