VAT na rabaty i bony towarowe

Jerzy Martini, Przemysław Skorupa
24-05-2004, 00:00

Wątpliwości, jak naliczyć podatek, rozwiał Europejski Trybunał Sprawiedliwości.

Sprzedaż detaliczną często wspierają kupony (bony towarowe, vouchery). Wydawanie ich ma istotne konsekwencje w zakresie podatku VAT. Nierzadko bony takie wydają pracownikom pracodawcy, aby mogli dokonać zakupów w konkretnych sklepach. Z punktu widzenia przepisów ustawy o VAT, jedną z istotnych kwestii jest ustalenie podstawy opodatkowania, gdy bony są sprzedawane różnym podmiotom.

Precedens

Problemem ustalania podstawy opodatkowania w przypadku zapłaty przez klienta części (lub całości) wynagrodzenia za pomocą kuponów zajął się Europejski Trybunał Sprawiedliwości w orzeczeniu w sprawie C-288/94.

Angielski Argos Distributors był sprzedawcą detalicznym towarów. Mogły być one nabywane m.in. za bony, które spółka emitowała. Każdy kupon miał wartość nominalną. Bony mogły służyć do zapłaty za towar w całości lub części. Argos sprzedawał bony według wartości nominalnej, ale najczęściej udzielał kilkuprocentowych rabatów. Bony nabywane były m.in. przez przedsiębiorców, aby rozdawać je wśród swoich pracowników.

ETS przyznał, że w przypadku zapłaty części lub całości ceny przez klienta za pomocą kuponu podstawą opodatkowania jest kwota uwzględniająca rabat, jaki uzyskał nabywca kuponu (np. pracodawca, który przekazał je pracownikom). Sama emisja kuponu nie została przez ETS uznana za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT. Warto zaznaczyć, że gdy sprzedawca akceptuje bony „emitowane” przez inny podmiot i otrzymuje 100 proc. wartości nominalnej od „emitenta”, to z jego punktu widzenia podstawą opodatkowania jest cała wartość nominalna bonu.

Czym płaci klient

Niektóre firmy do sprzedawanych przez nie towarów dodają kupony, nabywane przez klientów nieodpłatnie. Uprawniają one do kolejnego zakupu tych samych lub innych towarów po obniżonej cenie (zniżka może wynikać np. z nominalnej wartości kuponu). W wyroku 126/88 (Boots Company plc) ETS wyjaśnił zasady ustalania podstawy opodatkowania VAT w przypadku dokonywania zapłaty przez klienta za pomocą podobnych kuponów. Trybunał stwierdził, że „z charakterystyki ekonomicznej i prawnej kuponu jasno wynika, że choć wartość nominalna jest wyrażona na kuponie, nie jest on nabywany za wynagrodzeniem. Nie stanowi więc nic innego, jak dokument inkorporujący zobowiązanie podjęte przez Boots do udzielenia okazicielowi kuponu, w zamian za jego wydanie, obniżenia w chwili zakupu ceny towarów promowanych. Tym samym, wartość nominalna wyraża jedynie wysokość przyrzeczonego obniżenia”.

ETS stwierdził, że różnica między normalną ceną detaliczną dostarczanych towarów i sumą pieniędzy faktycznie otrzymaną przez sprzedawcę detalicznego za te towary w przypadku, gdy akceptuje on kupon przedstawiony przez klienta, który otrzymał go przy wcześniejszym zakupie towaru po normalnej cenie detalicznej, stanowi formę rabatu. Tym samym powoduje obniżenie obrotu z tytułu sprzedaży na rzecz konsumenta.

Jerzy Martini, Przemysław Skorupa doradcy podatkowi w Zespole Podatków Pośrednich PricewaterhouseCoopers

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jerzy Martini, Przemysław Skorupa

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / VAT na rabaty i bony towarowe