Trzymasztowa fregata służyć będzie do szkoleń kadetów algierskiej Wyższej Szkoły Morskiej. Jednostka liczy sobie 110 m długości i 14,5 m szerokości. Powierzchnia ożaglowania wynosi 3000 m kw. i jest ona w stanie – przy wietrze wiejącym z siłą 6 w skali Beauforta osiągnąć prędkość 17 węzłów. Na pokład może zabrać 222 osoby. Żaglowiec otrzyma nazwę „El-Mellah”, co w języku arabskim oznacza „żeglarz”.
Prezes stoczni Remontowa Shipbuilding Andrzej Wojtkiewicz powiedział w sobotę PAP, że uroczystość wodowania żaglowca jest ważna nie tylko ze względu na fakt, iż jest to tysięczna jednostka budowana w tej stoczni. „Ta uroczystość kończy też obchody 70-lecia naszego zakładu. Szczególny jest też typ statku – jest to pierwszy żaglowiec, jaki buduje nasza stocznia” – zaznaczył Wojtkiewicz.
„Także klient jest szczególny, bo Marynarka Wojenna Algierii nie jest klientem, którego można spotkać na co dzień nie tylko w polskich stoczniach, ale nawet europejskich” – powiedział PAP Wojtkiewicz dodając, że „El-Mellah” będzie się zaliczać do największych i najszybszych żaglowców na świecie.
W przemówieniu poprzedzającym wodowanie płk Bouraoui Driss z dowództwa Marynarki Wojennej Algierii podkreślił, że „od kilku lat Algieria jest pierwszym, najważniejszym partnerem Polski na rynku afrykańskim”. „Okręt, który dziś zwodujemy, będzie stanowił dowód naszych relacji, zarówno politycznych, jak i gospodarczych” – powiedział Driss.
Wojtkiewicz powiedział PAP, że kontrakt z Algierczykami - poza budową statku, obejmuje również szkolenie przyszłych członków załogi i kadetów. Przeprowadzone zostanie ono we współpracy z Akademią Morską w Gdyni i potrwa pół roku. Prezes wyjaśnił, że częścią szkolenia będzie kilkutygodniowy rejs Algierczyków na siostrzanej jednostce – „Darze Młodzieży”, a następnie Algierczycy – podczas rejsów na Bałtyku, pod okiem polskich specjalistów, będą szkolić się już na „El-Mellah”. „Ostatecznym celem szkoleń będzie samodzielny rejs Algierczyków żaglowcem do ich kraju” – wyjaśnił prezes.
Ze względów technologicznych w czasie wodowania żaglowiec pozbawiony był jeszcze masztów. Wojtkiewicz poinformował, że budowa jednostki potrwa do przełomu lata i jesieni 2016 r., wówczas rozpoczną się szkolenia. Poza funkcjami szkoleniowymi żaglowiec będzie pełnił funkcje reprezentacyjne, ma też brać udział w zawodach i regatach międzynarodowych.
Widowiskowemu bocznemu wodowaniu przyglądało się w sobotę około tysiąca mieszkańców Trójmiasta i okolic. Z myślą o publiczności stoczniowcy zbudowali z metalowych elementów specjalną trybunę. W czasie uroczystości niewielki jej fragment przesunął się: jeden z widzów stracił równowagę i uderzył się w głowę, nie wiadomo, jak poważnych doznał obrażeń.
Autorem koncepcji i projektu technicznego „El-Mellah” jest inż. Zbigniew Choreń z biura projektowego Choreń Design & Consulting. Na liście kilkudziesięciu jednostek, które zaprojektował, znajdują się m.in. żaglowce „Pogoria”, „Dar Młodzieży”, „Oceania” i „Fryderyk Chopin”.
„Żaglowiec dla Algierii jest siódmą jednostką z serii, w której powstał m.in. +Dar Młodzieży+. Algierski żaglowiec jest jednak większy, bo ma być przeznaczony dla większej liczby kadetów” - powiedział PAP inż. Choreń.
W należącej do grupy kapitałowej Remontowa Holding, Stoczni Remontowa Shipbuilding budowanych jest w tej chwili kilkanaście jednostek, w tym niszczyciel min ORP „Kormoran” (powstaje na zamówienie polskiej Marynarki Wojennej). Stocznia, która ma pełen portfel zamówień do końca 2016 roku, specjalizuje się w budowie wielozadaniowych, specjalistycznych jednostek przeznaczonych do obsługi branży offshore. Buduje także promy pasażersko - samochodowe, statki towarowe, holowniki czy okręty. Firma jest jednym z największych na świecie producentów statków zasilanych gazem LNG i prekursorem w produkcji tego rodzaju jednostek w Europie.
Stocznia należy do grupy kapitałowej Remontowa Holding - największej polskiej stoczniowej grupy kapitałowej. Holding zarządza dwiema stoczniami oraz wieloma spółkami z sektora okrętowego i offshore. W grupie pracuje ponad 7 tys. osób.