Warsaw Security Forum, inflacja w Polsce i spór o kolej dużych prędkości. PB BRIEF

Marcin DobrowolskiMarcin Dobrowolski
opublikowano: 2025-09-30 07:00

Warszawa staje się centrum debaty o bezpieczeństwie – trwa Warsaw Security Forum z udziałem Zełenskiego, Tuska i Stoltenberga. GUS poda dziś wstępny odczyt inflacji za wrzesień, a rynki analizują dane z Europy. W tle politycznego i gospodarczego napięcia trwa spór o prędkość polskiej KDP – rząd chce 350 km/h, prezydent 250 km/h, a Pesa szykuje się na oba warianty.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Dziś w południe rozpocznie się posiedzenie rządu, na którym omawiany będzie projekt ustawy zmieniającej system opodatkowania banków. Zakłada on, że w najbliższych latach sektor finansowy będzie płacił wyższy CIT, a jednocześnie stopniowo zmniejszy się podatek bankowy. Dla instytucji dopiero rozpoczynających działalność przewidziano osobne, niższe stawki, choć i one początkowo będą wyższe niż obecnie. Celem projektu jest więc przesunięcie ciężaru podatkowego – większe obciążenie dochodów banków ma być równoważone stopniowym zmniejszeniem podatku od aktywów. Zmiany mają wejść w życie od 2026 r., a pełen efekt będzie widoczny po kilku latach.

Prezydent Donald Trump potwierdził, że weźmie udział w wyjątkowym spotkaniu zorganizowanym przez sekretarza obrony Pete’a Hegsetha, które odbędzie się we wtorek w bazie Quantico w Wirginii. W wydarzeniu weźmie udział setki wysokich rangą oficerów wojskowych z całego świata. Trump podkreśla, że celem spotkania jest pokazanie osiągnięć administracji i wzmocnienie „esprit de corps” wśród generałów i admirałów. Spotkanie jest nietypowe, ponieważ wielu uczestników nie było wcześniej informowanych o jego szczegółach, a podobne komunikaty zazwyczaj przekazuje się przez notatki służbowe lub telekonferencje. Trump chwali Hegsetha za inicjatywę i podkreśla, że ma to być pozytywne przesłanie o stanie armii.

A w Rosji opublikowano projekt budżetu na przyszły rok. Federacja planuje nieznacznie obniżyć wydatki obronne – z rekordowych 13,5 bln rubli w 2025 r. do 13 bln rubli (ok. 157 mld dol.) – wynika z projektu budżetu skierowanego do Dumy. Choć to nadal ogromna kwota, stanowi mniej niż tegoroczne maksimum i 38 proc. całości wydatków państwa, wobec 41 proc. rok wcześniej. Jednocześnie 84 proc. budżetu obronnego pozostaje tajne, a eksperci podkreślają, że realne nakłady często przekraczają plan i mogą być ukrywane w innych kategoriach. Według źródeł Kreml w każdej chwili może zwiększyć finansowanie, jeśli wymusi to sytuacja na froncie. Łączne wydatki na obronę i bezpieczeństwo w 2026 r. mają sięgnąć 16,8 bln rubli, blisko tegorocznego poziomu. Aby je sfinansować i zmniejszyć deficyt, Ministerstwo Finansów proponuje podwyższenie stawki VAT z 20 do 22 proc. od 2026 r.

Czym żyją dziś rynki finansowe?

O godz. 10:00 GUS opublikuje wstępny odczyt inflacji za wrzesień. Konsensus rynkowy zakłada wzrost cen o 2,9 proc. rok do roku, co oznaczałoby utrzymanie dynamiki w granicach celu inflacyjnego NBP, ale jednocześnie sygnalizuje, że droga do dalszego obniżania inflacji może być trudniejsza. Inwestorzy będą analizować strukturę danych – szczególnie ceny żywności i energii, które w ostatnich miesiącach były głównym źródłem niepewności.

W Europie dzień zacznie się od finalnych odczytów dynamiki PKB za II kwartał z Wielkiej Brytanii (8:00) i Czech (9:00). O godz. 8:45 pojawią się dane o inflacji we Francji, następnie o 10:00 we Włoszech, a o 14:00 w Niemczech – kluczowym państwie strefy euro, którego odczyt często wyznacza ton rynkowych oczekiwań wobec całego bloku.

A o czym dziś piszemy w Pulsie Biznesu i na pb.pl?

Trwa spór o prędkość polskiej kolei dużych prędkości – rząd i CPK chcą pociągów do 350 km/h, prezydent Karol Nawrocki proponuje 250 km/h. Pesa deklaruje gotowość do budowy obu wariantów. Spółka współpracuje z hiszpańskim Talgo, by wystartować w przetargu PKP Intercity na superszybkie składy, ale równocześnie rozwija własne projekty: w ciągu pięciu lat planuje wprowadzić pociągi na 230 km/h, a w siedem lat – na 250 km/h. Producent mocno stawia także na segment regionalny, tramwaje oraz lokomotywy, w tym wersje spalinowe i hybrydowe, które – jak podkreśla prezes Krzysztof Zdziarski – mogą odegrać istotną rolę w transporcie wojskowym. To odpowiedź na rosnące zakupy zbrojeniowe i potrzebę bezpiecznego przewozu sprzętu. Pesa liczy, że polski przemysł będzie miał znaczący udział w budowie taboru dla KDP, a elastyczne podejście pozwoli jej wpisać się zarówno w wizję rządu, jak i prezydenta.

Co oznacza dla Polski fakt, że przez dwa dni Warszawa staje się centrum debaty o bezpieczeństwie? Już za chwilę rozmowa z Wojciechem Dzięgielem, członkiem zarządu Fundacji Pułaskiego, organizatora Warsaw Security Forum.