Jak rozwijać kompetencje w cyfrowym świecie
Nowe technologie i zmieniające się potrzeby klientów sprawiają, że kluczowym elementem przewagi konkurencyjnej staje się rozwój. Możliwość nabywania nowych kompetencji to od kilku lat jeden z najważniejszych czynników decydujących o atrakcyjności pracodawcy. Systemowe i nakierowane na przyszłość zarządzanie kompetencjami to konieczność. Takie podejście zaprezentował Ringier Axel Springer Polska — tworząc kompleksowy program rozwojowy dotyczący AI, buduje świadomość jej stosowania, zachęca do odwagi w eksperymentowaniu. Świetnym pomysłem było wyłonienie ambasadorów, którzy w nieformalnej atmosferze dzielą się wiedzą i zarażają pasją.
Różnorodność i włączenie to już nie moda
Równe szanse, włączająca kultura, budowanie różnorodnych zespołów to wartości same w sobie, ale też szansa na zwiększenie puli kandydatów, lepszą atmosferę i innowacyjność. Potwierdza to liczba zgłoszeń w kategorii Diversity & Inclusion. Widzieliśmy tu zwłaszcza poszukiwanie dialogu międzypokoleniowego — jak w „Wywarzonych duetach” w firmie Carlsberg czy zapraszanie na staże kandydatów 50+. Być może warto jeszcze bardziej postawić na działania skierowane do osób, które pełnią funkcje opiekuńcze, np. rodziców korzystających z urlopów rodzicielskich. W Orange wprowadziliśmy program „Jestem w grze”, wspierający osoby wracające do pracy po takich urlopach, ułatwiający adaptację. Pracownicy m.in. mogą na czas urlopu rodzicielskiego zachować swoje telefony służbowe i laptopy, uczestniczyć (jeśli tylko chcą) w spotkaniach integracyjnych. Po powrocie do pracy otrzymują bon powitalny, a przez sześć miesięcy pracują z biura tylko raz w tygodniu.
Co ma chemia do kultury
Siłą organizacji są jej zespoły, które sobie ufają i otwarcie się ze sobą komunikują. A jak pokazują najlepsze projekty
w tej kategorii, to też zespoły, które świetnie się ze sobą czują — po prostu jest między nimi chemia. Jak w zwycięskiej „Teorii kwasów i zasad” firmy mLeasing — mistrzowskiej kampanii wewnętrznej dotyczącej obsługi klienta.
Poprawiła wyniki NPS firmy i zaangażowała pracowników na wielu poziomach.
To tylko jeden z wielu dowodów Siły Przyciągania na to, że słuchanie potrzeb i włączanie pracowników wzmacniają markę pracodawcy wewnątrz i na zewnątrz organizacji.
JACEK KOWALSKI, członek zarządu Orange Polska ds. Human Capital, juror Siły Przyciągania
Z kilkuletniej pracy w jury Siły Przyciągania mogę powiedzieć, że firmy tworzą coraz dojrzalsze strategie wzmacniania marki pracodawcy. Szukają inspirujących kontekstów, jak galeria sztuki Allegro, która pokazuje rozwój zawodowy jako pasję. Sięgają po odważne i pełne humoru skojarzenia, jak Lotte Wedel, który każe nam się wgryzać w czekoladowe oferty pracy. Dostosowują działania do celów biznesowych, ale jednocześnie w innowacyjny sposób odpowiadają na potrzeby pracowników i kandydatów. Dziś na pierwszy plan wybijają się: rozwój – szczególnie w związku z nowymi technologiami, równowaga między pracą a życiem prywatnym oraz równość szans i włączenie. Ramą tych działań są kultura organizacyjna i wartości – to wokół nich firmy budują poczucie wspólnoty, zaangażowanie i swoją atrakcyjność. Przykład? Freightliner PL – firma, która dzięki silnej komunikacji i otwartości na inicjatywy pracowników zbudowała zespół, który żyje swoją misją. Cieszy mnie, że we wszystkich tych obszarach widzę też już od wielu lat dużą aktywność zespołu Orange.