W wojnie o pozycję lidera polskiego internetu Wirtualna Polska Holding (WPH) nie żałuje pieniędzy i umacnia się na flankach. Tydzień po przejęciu za łącznie 4 mln zł serwisów OpenFM i Polskiestacje.pl, zajmujących się prowadzeniem internetowych stacji radiowych, grupa za 19,4 mln zł przejęła spółkę NextWeb Media. Dzięki temu jej portfel poszerzył się o serwis abcZdrowie.pl, przeznaczony dla rodziców serwis Parenting.pl, a także o platformę Blomedia.pl, zrzeszającą ponad 600 popularnych blogów.

Na razie WPH za 100 proc. udziałów zapłaci 19,4 mln zł. Kolejne 3,5 mln zł dopłaci, jeśli przejmowana spółka w ciągu najbliższego roku osiągnie zakłady w umowie zysk EBITDA, do tego mogą dojść dodatkowe płatności (earn-out) do 2018 r. WPH podkreśla, że przejęcie to element „konsekwentnej realizacji strategii budowania partnera pierwszego wyboru w najważniejszych kategoriach tematycznych”.
— Tym razem inwestujemy w silne marki z segmentu zdrowego stylu życia. Zdrowie jest dla nas jednym z kluczowych obszarów rozwoju biznesu, m.in. ze względu na intensywnąmigrację budżetów farmaceutycznych do internetu. Wierzymy w rozwój działalności polegającej na umawianiu wizyt i świadczeniu porad lekarskich przez internet — mówi Jacek Świderski, prezes WPH.
WPH podaje, że przychody NextWeb Media w całym ubiegłym roku wyniosły 6,9 mln zł, natomiast w pierwszym kwartale tego roku sięgnęły 2,12 mln zł i były o 46 proc. wyższe niż rok wcześniej.
Według marcowego Megapanelu PBI/Gemius, zasięg serwisów NextWeb Media sięgał 4,6 mln realnych użytkowników. Za większość odpowiadały niezależne blogi, zrzeszone na platformie Blomedia.pl, która specjalizuje się w content marketingu. To z każdym rokiem coraz popularniejszy kanał komunikacji dla reklamodawców, którzy przy pomocy blogerów mogą w niestandardowy, „natywny” sposób promować swoje produkty. WPH podaje, że 70 proc. przejmowanej spółki pochodziło właśnie z reklamy natywnej i rozwiązań content marketingowych.
Pieniądze na to i dwa poprzednie przejęcia pochodzą od inwestorów giełdowych, którzy obejmowali akcje w ofercie publicznej spółki. IPO było warte prawie 300 mln zł, ale większość pieniędzy trafiło do portfela funduszu Innova Capital, który częściowo wyszedł z inwestycji (został mu jeszcze 38,5-procentowy pakiet). Z emisji nowych akcji spółka pozyskała około 100 mln zł.