Współpraca biznesu z nauką: #NestleDlaNauki inspiruje innowacje

Partnerem publikacji jest Nestlé Polska
opublikowano: 2025-12-04 16:44

Program #NestleDlaNauki to inicjatywa, której celem jest aktywne łączenie sfery biznesowej i naukowej w Polsce, by wspólnie wypracowywać innowacyjne rozwiązania w obszarze całego łańcucha żywnościowego. Jak podkreśla koordynatorka programu, Blanka Mellova, chodzi o tworzenie nowych pomysłów, które odpowiadają na aktualne, liczne wyzwania – od momentu zasiania roślin aż po utylizację opakowania przez konsumenta. Rozwiązania te mają służyć nie tylko firmie, ale całemu społeczeństwu, przyczyniając się do rozwoju opartego na wiedzy naukowej. O najnowszej odsłonie projektu w cyklu “Strefa Ekspertów” rozmawialiśmy z Blanką Mellovą, koordynatorką programu #NestléDlaNauki i prof. Anną Dąbrowską ze Szkoły Głównej Handlowej.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Dla naukowców i uczelni, takich jak Szkoła Główna Handlowa, program jest cennym doświadczeniem, które pozwala łączyć teorię z praktyką. Profesor Anna Dąbrowska z SGH zaznacza, że możliwość obserwacji realnych problemów i innowacji w biznesie jest kluczowa dla nowoczesnego kształcenia, a wiedza ta jest następnie przekazywana studentom i doktorantom. Choć transfer wiedzy między nauką a biznesem w Polsce bywa trudny, program #NestleDlaNauki skutecznie skraca tę drogę. Z perspektywy studentów i doktorantów, uczestnictwo jest szansą na wykazanie się kreatywnością i wdrożenie pomysłów, które mają realną szansę na implementację, co jest nieocenionym atutem na rynku pracy.

Program składa się z dwóch głównych części. Pierwsza to Ideathon, skierowany głównie do studentów, który w tegorocznej edycji skupił się na edukacji konsumentów w zakresie oszczędzania wody w regeneratywnym łańcuchu żywnościowym. Udział wzięło szesnaście zespołów z jedenastu różnych uczelni. Zwycięski projekt dotyczył innowacyjnego wykorzystania tlenku tytanu do odzyskiwania i ponownego spożytkowania wody ze ścieków domowych. Studenci mają tu możliwość mentoringu ze strony czołowych menedżerów Nestlé i ekspertów akademickich, otrzymując konkretny feedback i wsparcie merytoryczne, w tym pomoc w komercjalizacji pomysłu przez Foodtech.ac.

Drugą częścią jest konkurs grantowy, który rusza w styczniu i jest skierowany do studentów i doktorantów, oferując granty w wysokości w sumie osiemdziesięciu tysięcy złotych na sfinansowanie badań naukowych i publikacji związanych z tematyką śladu wodnego. W poprzedniej edycji przyznano dwa takie granty. Ta część programu kładzie nacisk na bardzo mocny naukowy aspekt i ma na celu dostarczenie innowacji, które mogą napędzać postęp w danym obszarze. Program #NestleDlaNauki stanowi zatem doskonały przykład, jak synergia nauki i biznesu może przyczyniać się do wypracowywania innowacyjnych, społecznie odpowiedzialnych i prośrodowiskowych rozwiązań.

Partnerem publikacji jest Nestlé Polska