Największe oszczędności czasu deklarowali pracownicy takich branż jak analiza danych, inżynieria, komunikacja oraz księgowość. Trzy czwarte respondentów przyznało, że korzystanie z AI w pracy poprawiło szybkość lub jakość wykonywanych zadań.
Firmy wciąż bez wyraźnego zwrotu z inwestycji w AI
Choć od wybuchu boomu na sztuczną inteligencję minęły już trzy lata, wciąż nie ma jednoznacznej odpowiedzi, jak bardzo technologia faktycznie zwiększa produktywność pracy. W sierpniu badacze z MIT wskazali, że większość firm nie odnotowała dotąd realnego zwrotu z inwestycji w generatywną AI. Z kolei we wrześniu naukowcy z Harvardu i Uniwersytetu Stanforda ostrzegali, że narzędzia AI często służą do tworzenia treści, które tylko sprawiają wrażenie wartościowych, ale w praktyce niewiele wnoszą do realizacji zadań. Wnioski te nasiliły obawy o możliwą bańkę inwestycyjną wokół technologii, w którą firmy technologiczne pompują dziś miliardy dolarów.
Nowe raporty o wpływie AI na wydajność pracy
W odpowiedzi na te wątpliwości OpenAI oraz inne spółki z branży zaczęły publikować własne analizy pokazujące ekonomiczne efekty wdrażania AI. W zeszłym tygodniu konkurencyjna firma Anthropic podała, że jej system Claude skrócił czas realizacji zadań nawet o 80 proc. Wnioski te oparto na analizie 100 tys. rozmów użytkowników. Żadne z tych badań nie przeszło jednak recenzji naukowej.
— Krąży dziś wiele badań, które pokazują sprzeczne wnioski, ale rzadko pokrywają się one z tym, co widzimy w praktyce — powiedział Brad Lightcap, dyrektor operacyjny OpenAI. Jak dodał, tempo wdrażania rozwiązań AI w firmach przyspiesza i w niektórych obszarach przewyższa nawet tempo adopcji wśród użytkowników indywidualnych.
AI pozwala pracownikom rozszerzać kompetencje
Badanie przeprowadzono wśród pracowników po trzech–czterech tygodniach od rozpoczęcia korzystania z narzędzi AI. Największe korzyści osiągali użytkownicy najbardziej zaawansowanych modeli, którzy w pracy łączyli różne narzędzia.
Raport wskazuje również, że AI umożliwia wykonywanie zupełnie nowych zadań. Wśród pracowników działów inżynieryjnych, IT i badawczych – ale bez formalnych ról technicznych – liczba zapytań związanych z programowaniem wzrosła w pół roku o 36 proc.
— Trzy na cztery osoby mówią dziś: „potrafię robić rzeczy, których wcześniej nie potrafiłem” — podkreślił Ronnie Chatterji, główny ekonomista OpenAI. — Ten aspekt często umyka w publicznej debacie o AI i rynku pracy.
