Wszystkie wymiary doceniania

opublikowano: 07-09-2020, 22:00

Potrzeba bycia docenionym to naturalny mechanizm. Nie ma osób, którym docenienie ze strony innych — zarówno w życiu prywatnym, jak i w miejscu pracy — byłoby obojętne.

Pozytywne wyróżnienie w pracy sprawia, że czujemy się zmotywowani do tego, by z równym zaangażowaniem pracować dalej. W Orange Polska do kwestii doceniania podeszliśmy kompleksowo. W corocznym badaniu kultury organizacyjnej pracownicy podkreślali, że ważna jest odpowiednia wysokość wynagrodzenia, ale w równym stopniu wskazywali na potrzebę większej otwartości i transparentnej komunikacji dotyczącej nagród, a także okazji do wzajemnego doceniania się.

Fot. ARC

Dlatego zaczęliśmy od zmiany dotychczasowego systemu przyznawania nagród, by był jeszcze bardziej przejrzysty. W nowych kryteriach nagradzania, oprócz wyjątkowego poziomu realizacji zadania czy projektu, bierzemy pod uwagę także styl, w jakim ten wynik został osiągnięty, doceniając np. umiejętność współpracy, szybkość działania czy innowacyjność. Istotną zmianą jest również stopniowanie wyróżnień (od nagrody za osiągniecia przez nagrodę szefa funkcji aż po nagrodę prezesa) i możliwość uzyskania więcej niż jednej nagrody w ciągu roku. Można nagrodzić także osobę spoza danej funkcji, której działania wpłynęły na funkcjonowanie innej części firmy. Co ważne, do nagrody nominuje nie tylko przełożony, ale także zespół. Skłania to do większej uwagi na to, co robią inni, i doceniania ich zaangażowania.

Zmieniliśmy także sposób komunikacji sukcesów — wyróżnione osoby (w zależności od rangi nagrody) poznaje cała organizacja, dana funkcja lub zespół. Nagrody celebrujemy transparentnie, regularnie i wspólnie. W ostatniej gali online z wręczenia nagród prezesa, transmitowanej do wszystkich pracowników, uczestniczyło prawie 3,5 tys. osób.

Motywacja finansowa jest ważna, ale z oczywistych względów nie zawsze można po nią sięgać. Nasze badanie pokazało, jak ważne w codziennych sytuacjach jest zwykłe „Dziękuję”, „Doceniam Twoje wsparcie”, „Jesteś super” — wzmacnia zaufanie, buduje relacje. Dlatego uruchomiliśmy prostą aplikację O!klaski, która pozwala na spontaniczne i natychmiastowe wysłanie podziękowań czy gratulacji osobie, z którą współpracujemy. Raz na kwartał publikujemy ranking osób, które zbiorą ich najwięcej. Po pół roku od wdrożenia tego narzędzia wysłano 27 137 O!klasków i otrzymało je blisko 9 tys. osób. Rekordzista otrzymał ich do tej pory 76. Widać, że to się sprawdza.

Ale nie tylko narzędzia mają znaczenie. Dużą wagę przywiązujemy też do kształtowania odpowiednich postaw pracowników i menedżerów — wśród tych kluczowych znajduje się właśnie docenianie i rozliczamy z niego szczególnie menedżerów.

Opisane inicjatywy tworzą spójny system, który pomaga nam budować kulturę doceniania i przynosi już pierwsze efekty. Najważniejsza jest wspomniana już uważność na docenianie innych. W wynikach ostatniej edycji badania Nasz Barometr widać, że poczucie docenienia indywidualnego i zespołowego wzrosło w stosunku do ubiegłego roku.

Stworzenie całej kultury doceniania, gdzie współpracownicy mają szansę wzajemnie udzielić sobie pozytywnej informacji zwrotnej i się nią rzeczywiście dzielą, może być ogromną wartością dla firmy.

  • Zaprezentuj najlepsze kampanie wizerunkowe i rekrutacyjne
  • Pokaż, jak budujesz doświadczenia kandydatów i pracowników
  • Pochwal się działaniami wellbeing i programami rozwoju przywództwa
  • Zaskocz nas wykorzystaniem nowoczesnych technologii w HR
  • Pokaż, jak dbasz o zaangażowanie i lojalność pracowników
  • Podziel się kreatywną rekrutacją „out of the box”
  • Przedstaw wizerunek pracodawcy oparty na różnorodności

Pochwal się podejściem do pracowników i pokaż, że Twoja firma ma Siłę Przyciągania!

Zgłoś firmę do 5. edycji konkursu! Udział jest bezpłatny, nabór trwa do 30 września.

Szczegóły, regulamin i formularz zgłoszeniowy: silaprzyciagania.pl

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane