Decyzję o podjęciu współpracy w ramach faktoringu trzeba dobrze przemyśleć
Coraz więcej firm chce korzystać z faktoringu. Jednak nie każda wie, jak wybrać faktora, który spełni oczekiwania.
Decyzja o podjęciu współpracy z faktorem może być szczególnie trudna dla tych przedsiębiorców, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z faktoringiem. Wynika to z tego, że na polskim rynku działa coraz więcej firm oferujących finansowanie, a ich zróżnicowana oferta może zmylić niedoświadczonego biznesmena. Faktorzy jednak przekonują, że jeżeli przy wyborze bierze się pod uwagę kilka żelaznych zasad, nie trzeba się obawiać pomyłki.
Wiarygodność
— Wybierając faktora, należy przede wszystkim zadać sobie pytanie, czy interesuje nas wyłącznie finansowanie, czy zależy nam również na usługach wspomagających biznes, takich jak zarządzanie należnościami i monitorowanie spłat od kontrahentów. Pełny pakiet usług oferują głównie niezależni faktorzy, dla których najważniejsze jest zwiększanie dostępności finansowania, a także odpowiednia weryfikacja i zarządzanie ryzykiem — mówi Magdalena Martynowska, dyrektor oddziału Bibby Financial Services w Warszawie.
Nie bez znaczenia jest również reputacja firmy faktoringowej. Co prawda uzyskanie referencji od innych klientów nie jest często praktykowane, jednak warto dowiedzieć się, czy dany faktor obsługuje podmioty gospodarcze, o których łatwo się czegoś dowiedzieć.
— Jeżeli w portfelu klientów faktora znajdują się duże spółki giełdowe, możemy być pewni jego przygotowania do profesjonalnej obsługi transakcji — twierdzi Jarosław Jaworski, prezes Coface Poland Factoring.
Innym ważnym czynnikiem, który potwierdza profesjonalizm faktora, jest jego przynależność do organizacji branżowych.
— Warto sprawdzić, czy faktor należy do krajowych i międzynarodowych związków zrzeszających firmy faktoringowe, np. International Factor Group czy Factors Chain International. Działający w Polsce Polski Związek Faktorów (PZF) zrzesza już 13 członków, wśród których są czołowe firmy oferujące faktoring. PZF, któremu członkowie przekazują informacje o swoich wynikach, dba o wysokie standardy usług, a także o promocję faktoringu wśród polskich przedsiębiorców. Między innymi dzięki działalności związku przejrzystość w tej branży jest bardzo wysoka, a potencjalni klienci mogą dowiedzieć się więcej o faktorach, korzystając z wiarygodnych informacji dostępnych w PZF — tłumaczy Jarosław Jaworski.
Koszty
Po przeanalizowaniu wymienionych kryteriów warto również zwrócić uwagę na ceny usług świadczonych przez faktorów.
— Na cenę usługi faktoringowej składają się przede wszystkim: prowizja od kwoty brutto finansowanych faktur i odsetki naliczane od udzielonego przez faktora finansowania. Wysokość kosztów faktoringu zależy m.in. od takich czynników, jak wysokości obrotów przekazanych do faktoringu rocznie, liczby finansowanych faktur czy też liczby zgłoszonych kontrahentów. Przed podpisaniem umowy należy dokładnie sprawdzić wszystkie zapisy — przede wszystkim tabele opłat. Może się bowiem zdarzyć, że deklarowana na wstępie cena usługi jest powiększana o wiele obowiązkowych płatności dodatkowych, takich jak np. opłata za zgłoszenie kontrahenta lub wysłanie monitu. Należy też zwrócić uwagę na zapisy warunkujące udzielenie i ewentualne wstrzymanie finansowania — tłumaczy Magdalena Martynowska.
Eksperci nie podają jednak dokładnych wydatków, z jakimi muszą się liczyć przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na współpracę z firmą faktoringową.
— Koszty faktoringu są ustalane indywidualnie, zależnie od parametrów transakcji. Na prowizje i opłaty nie można jednak patrzeć tylko jak na wydatki. Oznaczają one bowiem uzyskanie przez firmę dostępu to dodatkowych usług, które zmniejszają zaangażowanie pracowników w sprawy związane z monitorowaniem rozliczeń z odbiorcami — mówi Konrad Klimek, dyrektor sprzedaży Polfactor.
Jarosław Jaworski ostrzega przedsiębiorców, aby nie wybierali faktora, który oferuje najniższe ceny.
— Najniższa cena najczęściej nie idzie w parze z najwyższą jakością. Klient wtedy tak naprawdę nie otrzymuje wszystkich korzyści, których oczekiwał, np. odpowiednich limitów finansowania lub dodatkowej obsługi. Dlatego tak ważna jest weryfikacja oferty — podsumowuje prezes Coface Poland Factoring.
okiem praktyka
Faktor faktorowi nierówny
Mirosław Jakowiecki, przewodniczący komitetu wykonawczego Polskiego
Związku Faktorów, prezes Pekao Faktoring
Po podjęciu decyzji o korzystaniu z faktoringu przedsiębiorca musi wybrać najlepszego partnera i najlepszą ofertę. Zdecydowanie rekomenduję współpracę z wyspecjalizowanymi firmami faktoringowymi lub departamentami banków komercyjnych, które mają niezbędne kompetencje. Warto wiedzieć, że poza zasobami finansowymi na wykup faktur, faktor musi dysponować też odpowiednim zapleczem technicznym. Tylko specjalistyczne oprogramowanie pozwala szybko i sprawnie wykonać wszystkie usługi w ramach faktoringu, takie jak: monitorowanie terminowości i regularności zapłaty, wysyłka upomnień do spóźniających się kontrahentów oraz systematyczne sporządzanie dla klienta raportów i zestawień o stanie rozliczeń. Dodatkowo, warto sprawdzić, czy faktor stosuje przyjęte w branży standardy dotyczące zapisów w umowie faktoringu. Najbardziej wiarygodne są instytucje należące do Polskiego Związku Faktorów
Na co zwracać uwagę, wybierając faktora?
1 Wiarygodność Jakość usług firmy potwierdza np. jej przynależność do Polskiego Związku Faktorów. Również spółki (lub działy) faktoringowe banków, które często dodają faktoring do swoich usług, są wiarygodnymi partnerami. Banki często są jednak mniej elastyczne niż wyspecjalizowani faktorzy.
2Kompleksowość usług Przed podjęciem współpracy warto się zorientować, czy faktor gotów jest także podjąć się administrowania wierzytelnościami klienta, monitorowania i dochodzenia wierzytelności — również na drodze sądowej, przejęcia ryzyka braku zapłaty przez odbiorcę. Może się bowiem okazać, że firma, początkowo zainteresowana tylko finansowaniem udzielanym przez faktora, później może potrzebować takich usług.
3 Warunki współpracy Liczy się szybkość decyzji faktora, możliwość negocjacji umowy i jego otwartość na finansowanie niestandardowych transakcji.
4 Przejrzystość Oferta nie może zawierać ukrytych kosztów i musi być dopasowana do wymagań klienta. Dużym plusem jest wysoki standard serwisu posprzedażowego.