Z jakimi problemami kadrowymi mierzą się MŚP

Dorota ZawiślińskaDorota Zawiślińska
opublikowano: 2024-12-05 20:00

Przedsiębiorców trapi presja płacowa i rosnące koszty dotyczące zarządzania pracownikami. Narzekają także na ich rotację.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • z czym borykają się pracodawcy
  • co radzą eksperci
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Z badania Instytutu Keralla Research, zrealizowanego na zlecenie VanityStyle, wynika, że obecnie największym wyzwaniem kadrowym dla MŚP jest wysoka inflacja. Wpływa ona m.in. na rosnące oczekiwania płacowe ze strony pracowników. Problem ten dotyczy przede wszystkim 40 proc. małych przedsiębiorstw i ponad 37 proc. mikrofirm. W drugiej kolejności przedsiębiorcy utyskują na rosnące koszty operacyjne dotyczące m.in. zarządzania personelem. Mierzy się z nimi co czwarta badana firma. Szczególnie odczuwają to przedstawiciele średniej wielkości firm (od 50 do 249 pracowników).

– Presja płacowa to efekt nie tylko inflacji i rosnących kosztów życia pracowników, lecz również niskiego bezrobocia. Braki kadrowe wynikają z rosnącej konkurencji między firmami, które chcą je uzupełniać. Podwładni, którzy nie czują się związani z organizacją, chętnie zmieniają pracę, podążając za wyższym wynagrodzeniem. Natomiast pracodawcy wydają coraz więcej pieniędzy na przyciąganie nowych pracowników do firm i utrzymanie tych obecnych – wyjaśnia Ewelina Glińska-Kołodziej, dyrektor operacyjna z agencji zatrudnienia Trenkwalder Polska.

Warunki zatrudnienia

Joanna Skoczeń, prezes zarządu VanityStyle, podkreśla, że na rotację kadr wpływa sporo czynników. Wśród nich są warunki zatrudnienia, wysokość wynagrodzeń i świadczeń pozapłacowych, atmosfera w zespole, relacje z przełożonymi i współpracownikami, a także możliwości awansu i satysfakcja z wykonywanych obowiązków

– Warto rozwijać kulturę organizacyjną skoncentrowaną na człowieku, nastawioną na pozyskiwanie i utrzymywanie talentów i wspieraniu pracowników – podkreśla Joanna Skoczeń.

Ewelina Glińska-Kołodziej zauważa, że rotacja kadr w największym stopniu dotyczy przedsiębiorstw produkcyjnych.

– Temu zjawisku należy się przyglądać nie tylko z poziomu wskaźników firmy, ale także z perspektywy poszczególnych działów, stanowisk, grup wiekowych czy stażu pracy – podkreśla Ewelina Glińska-Kołodziej.

Zwraca uwagę, że szefowie zwykle myślą, że powodem rotacji podwładnych są wyższe zarobki u innego pracodawcy.

– Jednak bardzo często przyczyny są inne. Analiza wywiadów z odchodzącymi pracownikami i wypełniane przez nich ankiety mogą wskazać rzeczywiste powody i pomóc znaleźć rozwiązanie, aby zatrzymać podwładnych w przedsiębiorstwie – radzi dyrektor operacyjna z Trenkwalder Polska.

Zestresowane kadry

Wyzwaniem kadrowym dla przedsiębiorców jest również wysoki poziom stresu wśród pracowników. Na ten problem wskazuje ok. 20 proc. badanych. Szczególnie zwracają na to uwagę przedstawiciele firm produkcyjnych, usługowych i specjalizujących się w handlu.

– Zestresowany pracownik jest nie tylko mniej efektywny, lecz także o wiele bardziej narażony na absencje chorobowe. Stres leży u podstaw wielu chorób, zarówno o charakterze somatycznym, jak i psychicznym. Jednym z najskuteczniejszych sposobów jego redukcji jest aktywność fizyczna. Dlatego coraz więcej firm stara się zachęcić pracowników do ruchu, m.in. poprzez zapewnienie im dostępu do kart sportowych – podkreśla Joanna Skoczeń.

Autorzy badania zwracają uwagę również na coraz słabsze zaangażowanie pracowników w wykonywanie obowiązków służbowych.

– Według tegorocznego raportu Gallupa Polacy należą do najmniej zaangażowanych pracowników w Europie. Zaledwie 10 proc. badanych rodaków deklaruje, że wkłada serce w wykonywanie obowiązków służbowych. Pod tym względem nasz kraj zajmuje dopiero 32. miejsce na tle innych krajów – zaznacza Joanna Skoczeń.

Zły przepływ informacji

Właściciele MŚP skarżą się także na wysokie koszty rekrutacji i pozyskiwania kandydatów, nieskuteczny przepływ informacji w firmach i niedobór pracowników w działach HR. Ponad 11 proc. ankietowanych dostrzega problem braku zrozumienia potrzeb pracowników przez kadrę zarządzającą. Świadomość takiego stanu rzeczy mają najczęściej przedstawiciele średniej wielkości firm.