Zacząć łatwo, trudniej poradzić sobie na rynku

opublikowano: 14-12-2012, 00:00

Założenie firmy jest prostym zadaniem, ale utrzymanie jej na rynku to już wyzwanie

Wniosek o rejestrację działalności gospodarczej można złożyć za pośrednictwem portalu www.ceidg.gov.pl lub w formie papierowej w wybranym przez siebie urzędzie gminy (formularz CEIDG-1 do pobrania na stronie). Potrzebne dokumenty? Tylko dowód osobisty.

Prosta droga

We wniosku CEIDG-1 należy podać m.in. imię i nazwisko, nazwę firmy, PESEL, adres, przedmiot działalności i datę jej rozpoczęcia, nazwę strony internetowej, adres poczty elektronicznej oraz informacje o istnieniu umowy majątkowej małżeńskiej. — Zgodnie z zasadą tzw. jednego okienka do formularza należy dołączyć: wnioski o nadanie numerów REGON i NIP wraz z umową rachunku bankowego lub oświadczeniem banku o prowadzeniu takiego rachunku oraz dokumentem potwierdzającym prawo przedsiębiorcy do korzystania z lokalu, w którym ma siedzibę — informuje Joanna Dudek, radca prawny w kancelarii prawniczej Deloitte Legal. Kolejnym krokiem jest rejestracja założyciela firmy jako podatnika VAT we właściwym Inspektoracie ZUS.

— Przedsiębiorca powinien też wybrać sposób opodatkowania, składając oświadczenie w odpowiednim Urzędzie Skarbowym — dodaje Renata Kulpa, radca prawny w kancelarii prawnej D. Dobkowski, stowarzyszonej z firmą KPMG. I na tym formalności się kończą.

Gotowość finansowa

Ile założenie własnego biznesu kosztuje? — Wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) jest darmowy, natomiast za rejestrację jako podatnika VAT trzeba zapłacić

170 zł — tłumaczy dr Patryk Filipiak, adwokat i partner w Filipiak- Babicz Kancelaria Prawna. O tym natomiast, ile dodatkowego kapitału przedsiębiorca powinien mieć w zanadrzu, decyduje oczywiście rodzaj planowanej działalności.

— Jeżeli wymaga ona koncesji lub zezwolenia, jak np. przy sprzedaży alkoholu, przedsiębiorca musi pokryć koszt ich uzyskania — wyjaśnia dr Patryk Filipiak. Powinien też liczyć się z wydatkiem na adaptację lokalu, który będzie siedzibą firmy. — W przypadku sprzedaży jedzenia lub napojów trzeba będzie dostosować lokal do wymagań sanitarnych — wskazuje dr Patryk Filipiak. Dodaje, że zanim zacznie się zarabiać, powinno się także zgromadzić pieniądze na bieżącą działalność, np. czynsz czy składki na ZUS.

Pod skrzydłami inkubatora

Na łatwiejszy start mogą liczyć osoby, które zdecydują się założyć firmę w ramach Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości (AIP). — Wystarczy, że przyjdą do jednego z naszych biur z dowodem osobistym, wypełnią formularz rejestracyjny i podpiszą umowę. Rejestracja trwa maksymalnie godzinę, więc jeszcze tego samego dnia można fakturować pierwsze zlecenie — tłumaczy Konrad Kurkowski, wicedyrektor Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości. Jakie są jeszcze wymagania formalne? Ukończone 18 lat i pomysł na własną działalność, a dla obcokrajowców także pozwolenie na pracę. W AIP można liczyć na usługi doradcze, prawne i księgowe, informacje, na jakie wydatki trzeba się przygotować, rozpoczynając działalność w danej branży, a także na kontakt z bardziej doświadczonymi przedsiębiorcami.

Ostrożność popłaca

Choć samo założenie firmy nie jest — jak widać — skomplikowane, gwarancji, że utrzyma się ona na rynku nie ma.

— Każda branża ma swoją specyfikę, a przez to także konkretne zagrożenia.

Przedsiębiorca powinien pamiętać, że w przypadku indywidualnej działalności gospodarczej za zobowiązania przedsiębiorstwa odpowiada całym swoim majątkiem — zaznacza Andrzej Justyński, senior konsultant z zespołu doradztwa transakcyjnego w firmie Grant Thornton Frąckowiak. Aby ograniczyć ryzyko niepowodzenia, eksperci radzą spisywać umowy, szczegółowo określać ich przedmiot, wysokość wynagrodzenia i terminy płatności.

— Tylko w ten sposób można uniknąć nieporozumień, które pojawiają się przy zawieraniu kontraktów ustnych. Warto również szybko reagować na uchybienia w terminowym regulowaniu zobowiązań przez kontrahentów — radzi Remigiusz Brzeziński, prezes Kancelarii Prawnej — Inkaso WEC.

Podstawowe elementy biznesplanu

Opis przedsięwzięcia

1 Należy sporządzić przejrzysty opisu produktu lub usługi, jaką będzie oferować firma. Trzeba też zdefiniować grupę odbiorców oraz ich potrzeby, na które odpowiada stworzony produkt/ usługa.

Strategia działania

2 Należy przedstawić przyjęty model biznesowy, czyli sposób, w jaki firma będzie generować zysk. Powinien się tu znaleźć także plan działań sprzedażowych oraz marketingowych.

3 Zespół

Powinno się opisać kompetencje, umiejętności, wykształcenie oraz dotychczasowe doświadczenie osób, które będą zaangażowane w realizację przedsięwzięcia. Należy również wskazać zakres obowiązków dla każdego z członków zespołu.

Analiza rynku

4 Należy określić, jak duży jest rynek, na którym zamierzamy działać, oraz jak wygląda jego struktura. Bardzo istotne jest dokładne przeanalizowanie konkurencji, zarówno bezpośredniej, jak i pośredniej.

Analiza szans rozwoju przedsięwzięcia

5 Przedsiębiorca powinien ocenić wszystkie mocne i słabe strony biznesu (np. za pomocą analizy SWOT), a także ryzyko, jakie wiąże się z prowadzoną działalnością.

6

Projekcje finansowe

Prognoza kosztów związanych z działalnością oraz realne określenie spodziewanych przychodów pomaga w ustaleniu potrzebnych nakładów. Model finansowy dostarcza także informacji, po jakim okresie funkcjonowania firma osiągnie próg rentowności.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Gołasa

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Zacząć łatwo, trudniej poradzić sobie na rynku