Zwiększmy wysiłki, by świat nam nie uciekł

Adam Krasoń, prezes PwC Polska
opublikowano: 04-12-2019, 22:00

Konkurs „Polska Firma — Międzynarodowy Czempion” jest doskonałą okazją do świętowania sukcesów rodzimych firm.

To zestawienie przedsiębiorstw bardzo wyjątkowe, zwłaszcza że o jakościowy dobór naszych laureatów co roku mocno zabiega kapituła konkursu.

ADAM KRASOŃ, prezes PwC Polska
Zobacz więcej

ADAM KRASOŃ, prezes PwC Polska Fot. ARC

Czas łatwego zdobywania nowych rynków eksportowych powoli się kończy. Będziemy musieli wymagać od siebie więcej, a wszyscy wiemy, że nie jest to łatwe, bo wyzwań jest dużo. Spróbujmy powiedzieć „nie” tradycyjnemu podejściu „jakoś to będzie”, bo świat nam po prostu ucieknie. Po pierwsze, konsumenci oczekują dziś nie tylko dobrych i tanich produktów, lecz również wyjątkowych doświadczeń z nimi związanych. Po drugie, rosnąca luka na rynku pracy, zwiększająca co roku koszty wytworzenia produktów czy usług, to jeden z czynników wymuszających ciągłą transformację modeli biznesowych. Dodatkowo cyfrowa rewolucja spowodowała, że znalezienie konsumenta z odległego nawet państwa jest dużo prostsze.

Niestety z naszych ostatnich danych, zwłaszcza z raportu, który przygotowaliśmy dla Ministerstwa Rozwoju, wynika, że jedynie 4 proc. polskich firm prowadzi sprzedaż internetową produktów i usług do innych krajów. Tylko tu, w sprzedaży online, zniesienie barier — głównie tych administracyjnych, zidentyfikowanych przez przedsiębiorców jako utrudniające rozwój e-eksportu — mogłoby w długiej perspektywie zwiększyć liczbę polskich cyfrowych eksporterów do 16 proc., a tym samym wartość całego polskiego e-eksportu zwiększyłaby się o 400 proc. do ok. 110 mld zł.

Zauważamy także rosnącą liczbę chętnych wśród rodzimych przedsiębiorstw decydujących się na bezpośrednie inwestycje zagraniczne. Rodzime przedsiębiorstwa szukają firm do przejęcia, kupując je m.in. dla marek i kanałów dystrybucji. Biorąc pod uwagę długoletnie trendy, polskie bezpośrednie inwestycje zagraniczne mogą rosnąć w ciągu najbliższych lat w średnim tempie przekraczającym 10 proc. rocznie i na koniec 2024 r. powinny osiągnąć wartość około 19,6 mld zł. Te prognozy to efekt naszej wspólnej analizy z PFR TFI.

Udział PwC w przedsięwzięciu „Polska Firma — Międzynarodowy Czempion”, promującym najlepszych eksporterów i inwestorów zagranicznych wśród polskich przedsiębiorstw, traktujemy priorytetowo. Bardzo mi zależy, by po okresie silnego wzrostu gospodarki ostatnich 30 lat, w którym także moja firma brała czynny udział, nie tylko udało się nam utrzymać wysoki poziom przedsiębiorczości, ale i udało się menedżerom i właścicielom polskich firm odnieść długoterminowy sukces na kolejnym etapie — ekspansji zagranicznej. Uda się, jeśli połączymy aspiracje z profesjonalnym przygotowaniem.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Adam Krasoń, prezes PwC Polska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu