Zwiększmy wysiłki, by świat nam nie uciekł

Adam Krasoń, prezes PwC Polska
opublikowano: 04-12-2019, 22:00

Konkurs „Polska Firma — Międzynarodowy Czempion” jest doskonałą okazją do świętowania sukcesów rodzimych firm.

To zestawienie przedsiębiorstw bardzo wyjątkowe, zwłaszcza że o jakościowy dobór naszych laureatów co roku mocno zabiega kapituła konkursu.

ADAM KRASOŃ, prezes PwC Polska
Fot. ARC

Czas łatwego zdobywania nowych rynków eksportowych powoli się kończy. Będziemy musieli wymagać od siebie więcej, a wszyscy wiemy, że nie jest to łatwe, bo wyzwań jest dużo. Spróbujmy powiedzieć „nie” tradycyjnemu podejściu „jakoś to będzie”, bo świat nam po prostu ucieknie. Po pierwsze, konsumenci oczekują dziś nie tylko dobrych i tanich produktów, lecz również wyjątkowych doświadczeń z nimi związanych. Po drugie, rosnąca luka na rynku pracy, zwiększająca co roku koszty wytworzenia produktów czy usług, to jeden z czynników wymuszających ciągłą transformację modeli biznesowych. Dodatkowo cyfrowa rewolucja spowodowała, że znalezienie konsumenta z odległego nawet państwa jest dużo prostsze.

Niestety z naszych ostatnich danych, zwłaszcza z raportu, który przygotowaliśmy dla Ministerstwa Rozwoju, wynika, że jedynie 4 proc. polskich firm prowadzi sprzedaż internetową produktów i usług do innych krajów. Tylko tu, w sprzedaży online, zniesienie barier — głównie tych administracyjnych, zidentyfikowanych przez przedsiębiorców jako utrudniające rozwój e-eksportu — mogłoby w długiej perspektywie zwiększyć liczbę polskich cyfrowych eksporterów do 16 proc., a tym samym wartość całego polskiego e-eksportu zwiększyłaby się o 400 proc. do ok. 110 mld zł.

Zauważamy także rosnącą liczbę chętnych wśród rodzimych przedsiębiorstw decydujących się na bezpośrednie inwestycje zagraniczne. Rodzime przedsiębiorstwa szukają firm do przejęcia, kupując je m.in. dla marek i kanałów dystrybucji. Biorąc pod uwagę długoletnie trendy, polskie bezpośrednie inwestycje zagraniczne mogą rosnąć w ciągu najbliższych lat w średnim tempie przekraczającym 10 proc. rocznie i na koniec 2024 r. powinny osiągnąć wartość około 19,6 mld zł. Te prognozy to efekt naszej wspólnej analizy z PFR TFI.

Udział PwC w przedsięwzięciu „Polska Firma — Międzynarodowy Czempion”, promującym najlepszych eksporterów i inwestorów zagranicznych wśród polskich przedsiębiorstw, traktujemy priorytetowo. Bardzo mi zależy, by po okresie silnego wzrostu gospodarki ostatnich 30 lat, w którym także moja firma brała czynny udział, nie tylko udało się nam utrzymać wysoki poziom przedsiębiorczości, ale i udało się menedżerom i właścicielom polskich firm odnieść długoterminowy sukces na kolejnym etapie — ekspansji zagranicznej. Uda się, jeśli połączymy aspiracje z profesjonalnym przygotowaniem.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane