Zwroty towaru zmorą e-sklepów

opublikowano: 06-04-2021, 20:00

Co czwarte zakupy trafiają z powrotem do sprzedawców online. Najuczciwszych spotyka to rzadziej.

Pandemia sprowadziła na świat masę nieszczęść, ale jednego nie można jej odmówić: znacznie zwiększyła popularność zakupów w internecie. Co nie znaczy, że właściciele e-sklepów są zupełnie wolni do zmartwień. Denerwują ich tzw. chargebacki, czyli obciążenia zwrotne. W przypadku transakcji bezgotówkowej czas na zgłoszenie przez klienta reklamacji wynosi na ogół 120 dni. Jak w tej sytuacji utrzymać płynność finansową, gdy jest się firmą na dorobku?

Być albo nie być:
Być albo nie być:
Dużych sklepów zwroty przesyłek nie zatopią. Ale dla małych może to być kwestia życia lub śmierci.
Marek Wiśniewski

Nie wystarczy podnieść współczynnik konwersji i zmniejszyć liczbę porzuceń koszyka. Gdy kupujemy online, jesteśmy trzy razy bardziej skłonni do zwrotu produktów niż wtedy, gdy robimy sprawunki offline – wynika z raportu brytyjskiej agencji badawczej eMarketer. A według Barclays, tamtejszego dostawcy usług finansowych, co czwarta przesyłka trafia z powrotem do e-sklepu. Gdybyż chodziło o felerny towar, ale nie, prawie co trzeci nabywca przesadza z internetowymi zamówieniami, by wybrać jedną rzecz, a resztę odesłać sprzedawcy. Nic dziwnego, że handlowcy się przed tym bronią, np. w Europie tylko jedna trzecia placówek e-commerce oferuje jakąkolwiek gwarancję lub politykę zwrotu pieniędzy. Niestety, brak takiej możliwości sprawia, że klienci przechodzą do konkurencji.

Najlepiej byłoby mieć budżet na zwroty. Ale to rada dla Amazona, Allegro i innych liderów rynku. Małych sklepów internetowych nie stać na taką poduszkę bezpieczeństwa. Dlatego eksperci sugerują im, aby zawczasu zapewniły sobie dostęp do zewnętrznego wsparcia. Jeśli banki odmówią, może warto rozważyć skorzystanie z usług takich platform fintech jak np. Lidya, która oferuje krótkoterminowe finansowanie obrotowe dla MŚP. Operator analizuje głównie bieżące przepływy pieniężne firm i dostarcza pieniądze zwykle w 48 godzin od złożenia wniosku.

Innym pomysłem jest walka o reputację. Najczęściej zwroty dotyczą tych e-sklepów, które są na bakier z solidnością. Badania Rzetelnej Firmy, spółki należącej do grupy Kaczmarski, ujawnia różne przejawy nierzetelności: spóźniona wysyłka (30 proc.), produkt złej jakości (29 proc.) lub niezgodny z opisem (28 proc.). 15 proc. ankietowanych doświadczyło nawet oszustwa ze strony sprzedawcy. Unikanie wątpliwych zachowań z pewnością sprawi, że zwroty staną się rzadsze.

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane