Drugie życie tekstyliów

Materiał partnera
opublikowano: 2016-10-12 15:02

Rozmowa z Agnieszką Servaas, wiceprezes zarządu VIVE Textile Recycling

- VIVE Textile Recycling to lider w branży recyklingu tekstyliów w Polsce i Europie. Czy ubranie można całkowicie poddać recyclingowi?

Produkcja używanej odzieży jest procesem, który w szczególny sposób wpisuje się w trend ekologiczny. Przetwarzamy surowiec, który już raz został wyprodukowany. Można więc powiedzieć, że nadajemy mu drugie życie. Aby móc w całości odzyskać tekstylia w innej formie, inwestujemy w nowe technologie ich przetwarzania. W tym roku firma np. uruchomiła technologię głosowego sterowania procesem sortowania. Ponadto prowadzimy badania nad przetwarzaniem włókien tekstylnych, poszukujemy nowych materiałów, które można wytworzyć z tekstyliów, szukamy nowych zastosowań dla tych materiałów w wielu dziedzinach przemysłu, ale także w budownictwie, architekturze, planowaniu przestrzennym i infrastrukturze. Codziennie około 400 ton tekstyliów przepływa przez nasz dział produkcji, Rocznie daje to 150 tysięcy ton. Firma działa od 25 lat, co oznacza że odzyskaliśmy do dziś i przywróciliśmy drugie życie milionom ton tekstyliów.

- Firma działa aktywnie także na rzecz lokalnej społeczności. Osiem innych spółek Grupy VIVE włącza się w projekty związane z ekologią.

Angażujemy się w działania z zakresu ochrony środowiska i zasobów wody. Inwestujemy w ekologiczne technologie produkcji, przechowywania i transportu, zmniejszając negatywny wpływ na ekosystem. Współpracujemy również z WWF, międzynarodową organizacją ekologiczną. Jej kampanie związane z oszczędzaniem wody znakomicie wpisują się w nasze działania.

- A jaką rolę odgrywa kreator mody Mariusz Przybylski?

Projektuje i szyje ubrania z tekstyliów z recyclingu pochodzących z naszej firmy. Tym razem spod jego ręki wyszły torby casualowe z włókniny – wyprodukowanej z używanych tekstyliów - którym nadał ekskluzywnego charakteru. Wkrótce powstaną też kolejne dzieła. Projektant pokaże je na swoim pokazie.

Projekt "Adaptacja", w ramach którego współpracujemy z projektantem i WWF, polega na wykorzystywaniu materiałów w nowych produktach w postaci przetworzonej, takiej jak np. włókniny czy kompozyty. Wyrzucane ubrania dobrej jakości można odsprzedać lub przerobić doszywając, przeszywając, przerabiając lub łącząc ich części. My idziemy krok dalej – tworząc nowe materiały z tych, których ktoś inny się pozbył. To, że torba jest wyprodukowana z recyclingu to tylko jeden jej atut. Największą przewagą jest to, że dzięki zakupowi, oszczędza się 2600 litrów wody, bo tak ogromny zasób wody pochłania wyprodukowanie torby bawełnianej o takiej jak nasza wielkości. Warto wiedzieć, że produkcja bawełny wiąże się z dużym zużyciem zasobów, m.in. wody. Ilość zużywanej wody w procesie produkcji konwencjonalnej bawełny waha się w zależności od regionu i może wynosić nawet 20 tys. litrów na 1 kg bawełny.

Zarówno nasza firma jak i sam projektant nie pobierają profitów ze sprzedaży toreb (można je kupić w butikach projektanta, w internecie oraz w sklepach sieci VIVE Profit). Kwota ze sprzedaży zasila konto WWF i jest przeznaczana na wsparcie programów środowiskowych.

- Projekt "Adaptacja" to część nurtu textile upcycling. Na czym on polega?

Textile upcycling to forma wtórnego przetwarzania odpadów tekstylnych, w wyniku którego powstają produkty o wartości wyższej niż przetwarzane surowce. Proces ten pozwala zmniejszyć zarówno ilość odpadów jak i ilość materiałów wykorzystywanych w produkcji pierwotnej. Przykładem upcyclingu jest produkcja toreb z plandek samochodowych oraz bannerów reklamowych. VIVE Group poszła o krok dalej w swojej specjalizacji. Podjęła się nie tylko segregacji tekstyliów, dzięki czemu z moherowych swetrów mogą powstać nowe dywany, a z innych materiałów paliwa alternatywne lub kompozyt, ale przede wszystkim mozolnej pracy nad rozwojem nowych technologii przetwarzania tekstyliów.

Dla VIVE Group to istotny trend, który jest elementem długofalowej strategii, dążeniem do dalszego rozwoju potencjału biznesowego przy jednoczesnej redukcji kosztów oraz adaptacji do zmieniającego się otoczenia, które staje się coraz bardziej wrażliwe na środowiskowy i społeczny wpływ największych graczy biznesowych. Za główne cele, w ramach strategii, organizacja stawia: recycling, w tym innowacyjne programy badawczo-rozwojowe, ograniczenie emisji dwutlenku węgla, odpowiednią gospodarkę odpadami, ograniczenie zużycia papieru i prądu oraz bezpieczeństwo w miejscu pracy.