100 Kobiet Biznesu: Obalajmy stereotypy w życiu i biznesie

Patricia Deyna
opublikowano: 2024-11-28 21:00

Stereotypy dotyczące ról płciowych wciąż są niestety obecne w naszym otoczeniu. Zwroty takie jak „męska decyzja” czy „nie bądź jak baba” odzwierciedlają przestarzałe schematy myślowe, które nie powinny pojawiać się w nowoczesnym świecie. Rzeczywistość pokazuje przecież, że cechy charakteru nie są przypisane do konkretnej płci, a sukces zależy od kompetencji, determinacji i wizji, co doskonale udowadniają laureatki naszego rankingu 100 Kobiet Biznesu.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

To właśnie one przełamują stereotypy. Prezeska elektrociepłowni, menedżerka z branży zbrojeniowej, kobieta zarządzająca korporacją — dziś takie przykłady nie zaskakują. Dane statystyczne dotyczące obecności kobiet na najwyższych stanowiskach pokazują jednak, że jeszcze wiele jest do zrobienia.

Według Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn w pierwszym półroczu 2024 kobiety zajmowały średnio 35,1 proc. miejsc we władzach największych spółek giełdowych w Unii Europejskiej. W Polsce ten wskaźnik wynosi zaledwie 23,4 proc., czyli poniżej unijnej średniej. Na dodatek w ciągu roku spadł o niemal 3 pkt proc. To wyraźny sygnał, że tempo zmian jest niewystarczające, a działania na rzecz równowagi płci w biznesie nadal pozostają priorytetem.

Nadzieję na poprawę przynoszą inicjatywy takie jak europejska dyrektywa Women on Boards, która wymaga, by od 2026 r. co najmniej 33 proc. stanowisk w zarządach dużych spółek giełdowych zajmowała płeć niedostatecznie reprezentowana. „Puls Biznesu” będzie uważnie obserwował postępy w tej dziedzinie, wspierając wszelkie działania — rządowe i pozarządowe — promujące większą różnorodność w zarządach firm i instytucji.

Misja wspierania kobiet w biznesie jest głęboko zakorzeniona w wartościach całej międzynarodowej grupy mediowej Bonnier wydającej „Puls Biznesu”. W naszej polskiej spółce ponad połowa stanowisk kierowniczych należy do kobiet, co odzwierciedla nasze zaangażowanie w budowanie różnorodności.

Ranking 100 Kobiet Biznesu organizujemy już od 14 lat. Oparty jest na obiektywnych kryteriach biznesowych, takich jak dynamika przychodów i zysków. Towarzyszący mu plebiscyt na Kobietę Biznesu Roku pozwala czytelniczkom i czytelnikom wyróżnić liderki, które swoją działalnością, umiejętnościami i osiągnięciami inspirują innych.

Tegoroczne laureatki są przykładem sukcesu osiągniętego w trudnym czasie, pełnym wyzwań geopolitycznych i gospodarczych. Ich historie dowodzą, że skuteczne zarządzanie przekracza granice podziału na to, co — stereotypowo — kobiece i męskie. Menedżerki i przedsiębiorczynie z determinacją prowadzą korporacje i rodzinne firmy, inspirując nas i motywując do działania.

Gratuluję wszystkim laureatkom rankingu i plebiscytu. Wasze osiągnięcia pokazują, że profesjonalizm, zaangażowanie i ciężka praca są fundamentem sukcesu. Życzę Wam dalszych triumfów, odwagi w podejmowaniu decyzji i spełnienia — zawodowego i osobistego.