Czytasz dzięki

5,5 mld zł na drogi i kolej

O 3,8 mld zł rząd zwiększy finansowanie Funduszu Dróg Samorządowych. PKP Polskie Linie Kolejowe dostaną kapitał wart 1,85 mld zł.

Wczoraj rada ministrów przyjęła projekt ustawy przewidujący finansowanie inwestycji mających łagodzić skutki gospodarcze pandemii COVID-19. Przewidziano na nie ponad 5,5 mld zł. Gros pieniędzy trafi do Funduszu Dróg Samorządowych (FDS). „W 2020 r. rząd zwiększy dotację z budżetu państwa do FDS na dofinansowanie inwestycji na drogach samorządowych o 3,8 mld zł, w tym przekaże 1,1 mld zł przewidziane na 2021 r.” — napisano w informacji po posiedzeniu rady ministrów.

W maju 2020 r. podczas kampanii wyborczej prezydenta Andrzeja Dudy
został ogłoszony plan budowy i modernizacji 200 przystanków kolejowych. Rząd
właśnie zapewnił na nie finansowanie. Równocześnie odroczył jednak obniżkę
stawek VAT, planowaną na 2021 r.
Zobacz więcej

STACJE I VAT:

W maju 2020 r. podczas kampanii wyborczej prezydenta Andrzeja Dudy został ogłoszony plan budowy i modernizacji 200 przystanków kolejowych. Rząd właśnie zapewnił na nie finansowanie. Równocześnie odroczył jednak obniżkę stawek VAT, planowaną na 2021 r. Piotr Polak/PAP

— Cieszymy się z dodatkowych pieniędzy, bo dzięki nim większe szanse zdobycia kontraktów zyskają małe i średnie firmy. Stanie się tak pod warunkiem, że projekt zostanie szybko uchwalony, a samorządy zdążą ogłosić i rozstrzygnąć przetargi i będą dysponować wkładem własnym — mówi Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

W ubiegłym roku FDS dysponował około 6 mld zł, a w 2020 r. kwota pierwotnie planowana spadła o połowę, czyli do około 3 mld zł. Beneficjenci podkreślają, że zamiast teraz dokładać, prościej byłoby, gdyby rząd utrzymał od początku finansowanie na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego. Oprócz dróg rząd przewidział także wsparcie dla PKP Polskich Linii Kolejowych. Zostaną dokapitalizowane przez skarb państwa 1,85 mld zł. 850 mln zł z tej kwoty będzie przeznaczone na zakup maszyn, urządzeń lub nieruchomości, by zwiększyć potencjał wykonawczy spółek zależnych PKP PLK. 1 mld zł trafi natomiast na zadania związane z budową lub modernizacją przystanków kolejowych. Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej, podkreśla, że finansowanie inwestycji jest potrzebne kolei, ale nie rozwiązuje problemów branży dotyczących finansowania stawek dostępu do torów w okresie pandemii czy utrzymania infrastruktury.

Niedawno bowiem do umowy utrzymaniowej PKP PLK zawarto aneks przewidujący ograniczenie w tym roku dotacji budżetowej o 221 mln zł. Zalecono jednak równocześnie ministrowi infrastruktury podjęcie działań celem zdobycia podobnej kwoty w Funduszu Kolejowym. Jakub Majewski ma nadzieję, że wkrótce zostaną ogłoszone decyzje dotyczące uzupełnienia luki w finansowaniu utrzymania oraz dotacji pozwalających obniżyć przewoźnikom taryfy za tory.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane