Alarmowy potentat z Nasdaq kupił polską firmę

Marcel ZatońskiMarcel Zatoński
opublikowano: 2023-05-28 20:00

EBS, produkujący w Ełku urządzenia do monitorowania pracowników i komunikatory do smart domów, został przejęty przez Alarm.com, wyceniany na Nasdaq na 2,5 mld USD

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • dlaczego amerykański Alarm.com kupił polską spółkę,
  • jak duży jest biznes EBS i co się w nim zmieniło w ostatnich latach
  • jak polska spółka ma się rozwijać z nowym właścicielem
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Dbanie o bezpieczeństwo jest w cenie. Działająca od ponad trzech dekad w branży security spółka EBS, produkująca urządzenia i dostarczająca rozwiązania pod kątem ochrony budynków, przyciągnęła w ostatnich latach uwagę dwóch inwestorów finansowych. Teraz skusił się na nią inwestor branżowy.

Za nieujawnioną kwotę 100 proc. udziałów w spółce, która w dwóch biurach w Warszawie oraz zakładzie produkcyjnym w Ełku zatrudnia ok. 150 osób, kupiła grupa Alarm.com. To notowany od 2015 r. na Nasdaq lider na amerykańskim rynku usług w branży security dla domów i biur, wykorzystujących rozwiązania chmurowe. Amerykańska grupa w ubiegłym roku wygenerowała 840 mln USD przychodów (w przeliczeniu ok. 3,5 mld zł), a jej rynkowa kapitalizacja to 2,5 mld USD.

„Dołączenie do grupy Alarm.com to dla EBS szansa na bezprecedensowy na rodzimym rynku wzrost i rozwój. Firma zyskuje dostęp do światowej sieci partnerów i klientów oraz wiedzy i technologii. Z drugiej strony, dla amerykańskiego lidera to element strategii budowania i wzmacniania globalnej obecności oraz poszerzania własnej oferty produktowej” – głosi komunikat spółek.

Amerykańskie przejęcie

EBS powstał w 1989 r. Zaczynał od produkcji sygnalizatorów alarmowych i syrenek samochodowych. W ostatnich latach coraz mocniej angażował się w produkcję smart komunikatorów, czyli urządzeń komunikujących się z rozwiązaniami monitoringowymi i alarmowymi różnych producentów, ułatwiających m.in. zarządzanie inteligentnym domem.

Po strategicznej decyzji o wejściu z tym rozwiązaniem na rynek USA, w marcu 2022 r. na targach w Las Vegas EBS zaprezentował swój flagowy model smart komunikatora.

- Jesteśmy dla Alarm.com pierwszym przejęciem poza rynkiem amerykańskim. W zeszłym roku kluczowi menedżerowie, Piotr Blaszczyk i Kris Stalewski, pojechali na rozmowy z Alarm.com w sprawie tego, by produkować dla nich urządzenia w Polsce, a skończyło się na tym, że Amerykanie kupili EBS w całości. Dla nas oznacza to całkowite wyjście kapitałowe ze spółki, ale założyciele i wieloletni menedżerowie będą nadal kierować firmą i ją rozwijać - mówi Krzysztof Stalewski, współzałożyciel i do niedawna udziałowiec EBS.

Kolejny etap:
Kolejny etap:
EBS trzy dekady temu założyli Krzysztof Stalewski i Piotr Reszczyk (w środku), którzy rozwinęli firmę m.in dzięki wsparciu inwestorów finasnowych. W ubiegłym roku Kris Stalewski (syn założyciela, z lewej) i Piotr Blaszczyk (szef technologii) zachęcili do EBS amerykańskiego inwestora branżowego. Współzałożyciele i kluczowi menedżerowie sprzedali już swoje udziały, ale mają nadal zarządzać firmą.
Marek Wiśniewski

Polskie smartkompetencje

Dla EBS to trzecia zmiana właściciela w nieco ponad pół dekady. Już pod koniec 2017 r. w firmę zainwestował fundusz Avallon, który objął 70-procentowy pakiet, reszta pozostała wtedy w rękach założycieli, Krzysztofa Stalewskiego i Piotra Reszczyka, a także Piotra Blaszczyka, kluczowego menedżera spółki. Po czterech latach udziały od funduszu przejął litewski holding inwestycyjny Sevenways Group.

- Z litewskim inwestorem zmodyfikowaliśmy strategię i postawiliśmy przede wszystkim na rozwój kategorii smart komunikatorów, wprowadziliśmy też subskrypcyjne usługi serwisowe. Cały czas mamy też w ofercie produkty do monitorowania pracowników oraz systemy alarmowe. Zostaliśmy kupieni przede wszystkim ze względu na nasze kompetencje w komunikatorach, w ramach grupy Alarm.com mamy z jednej strony zajmować się badaniami i rozwojem produktów, a z drugiej zwiększać sprzedaż na rynkach międzynarodowych. EBS pozostanie osobną marką - tłumaczy Kris Stalewski, menedżer spółki i syn współzałożyciela EBS. , który był odpowiedzialny za transakcję.

EBS w 2021 r. (ostatnie dane w KRS) miał 35,8 mln zł przychodów, z czego 52 proc. pochodziło z rynków zagranicznych. Na poziomie EBITDA (zysk operacyjny powiększony o amortyzację) polska spółka zarobiła wtedy 6,2 mln zł, a na poziomie netto - 0,3 mln zł.

- Ubiegły rok pod względem przychodów miał znaczący wzrost, ale głównym czynnikiem było to, że zmieniła się ich struktura - rośnie udział smart komunikatorów, które są teraz największą kategorią pod względem sprzedaży, oraz przychodów subskrypcyjnych ze sprzedaży usług serwisowych. Firma po pandemicznych zaburzeniach popytu i utrudnieniach w sprzedaży na rynki zagraniczne ustabilizowała się, przygotowaliśmy też nową strategię – mówi Krzysztof Stalewski.