Przychody Allegro wzrosły r/r o 6,6 proc. do 2,47 mld zł, a EBITDA o 33 proc. do 706,2 mln zł (o 8 proc. wyżej od oczekiwań). Marża EBITDA zwiększyła się o 5,66 pkt proc. do 28,5 proc. i była o 2,2 pkt proc. lepsza od konsensu prognoz analityków.
- Allegro dobrze rozpoczęło rok, a GMV w Polsce przyspieszyło tempo wzrostu do 10 proc. r/r w pierwszym kwartale. Lepsza monetyzacja w połączeniu z bieżącymi inicjatywami w zarządzaniu kosztami wciąż procentują, pomagając napędzać wzrost skorygowanego zysku EBITDA do prawie 37 proc. r/r w pierwszych trzech miesiącach roku, które zwykle są spokojnym sezonem dla branży - mówi Jon Eastick, szef finansów Allegro, cytowany w komunikacie spółki.
W Polsce wartość sprzedanych towarów (GMV) wzrosła o 10 proc. do 13,6 mld zł, a przychody o 21,8 proc. do 2,1 mld zł dzięki rosnącemu GMV, poprawie prowizji od sprzedaży (take rate) i przychodów z działalności reklamowej. Skorygowany zysk EBITDA wzrósł o 36,6 proc. do 820 mln zł. Liczba aktywnych kupujących wzrosła do 14,8 mln.
"W II kwartale 2024 r. Allegro oczekuje wzrostu GMV z działalności w Polsce w przedziale 10-11 proc. r/r, przy wzroście przychodów o 22-24 proc. i skorygowanego zysku EBITDA o 26-29 proc. r/r. Przewidywana wartość GMV działalności międzynarodowej wzrośnie w II kwartale o 3-6 proc. r/r, przychody będą o 21-25 proc. niższe r/r, a skorygowana strata EBITDA ma wynieść 130-150 mln zł. Wydatki inwestycyjne szacowane są na 140-150 mln zł w Polsce i 25-35 mln zł za granicą. W efekcie, wzrost GMV skonsolidowanej grupy oczekiwany jest w zakresie 9-10 proc. r/r w II kwartale, a przychodów w przedziale 11-14 proc. r/r. Skorygowany zysk EBITDA całej grupy powinien być o 22-27 proc. wyższy r/r, zaś skonsolidowany CAPEX spodziewany jest na poziomie 165-185 mln zł" - podała spółka.
Jon Eastick, CFO Allegro, w rozmowie z agencją Bloomberg stwierdził, że stopniowo odwraca się spadkowy trend w polskim e-commerce, gdzie konsumenci skupiali się na tańszych towarach.
- Choć w pierwszym kwartale wzrost GMV Allegro był w dalszym ciągu napędzany w większym stopniu przez wzrost liczby sprzedanych przedmiotów, a nie wzrost średniej ceny, to różnica ta uległa zmniejszeniu - dodał.
Prognozy na II kwartał ocenia jako ostrożne, ponieważ firma nie odczuła takiej samej dynamiki jak w I kwartale, kiedy doszło do odbicia po trudnym okresie świątecznym, a GMV poprawiał się z miesiąca na miesiąc.
- Dla nas jest jasne, że sytuacja gospodarcza i płace poprawiają się, ale wydaje się, że przy utrzymującej się niepewności – z wpływem powrotu podatku VAT na żywność, a także nadchodzący wzrost cen energii – konsumenci mogą nadal zachować ostrożność. Dlatego musimy poczekać, aby mieć wyraźniejszy obraz - powiedział Jon Eastick.
Jego zdaniem może być trudno nadal zwiększyć prowizję (take rate), po tym, jak wskaźnik przekroczyć 12 proc. w I kwartale. Menedżer nie widzi dowodów na to, że aktywność chińskiego Temu dotyka biznesu Allegro.