Raport: Liczba użytkowników bankowości mobilnej – III kwartał 2025 r.

Wojciech Boczoń
opublikowano: 2025-12-01 07:40

Na koniec września liczba użytkowników bankowości mobilnej przekroczyła 29 mln – wynika z danych zebranych przez „Puls Biznesu”. W ciągu roku ich liczba wzrosła o 9,7 proc., a w ujęciu kwartalnym – o 2 proc.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Rynek bankowości mobilnej pozostaje jednym z najszybciej rosnących segmentów usług finansowych. Liczba aktywnych użytkowników, czyli osób logujących się z urządzeń mobilnych co najmniej raz w miesiącu, wzrosła w ciągu roku z 26,5 do 29,0 mln. Oznacza to przyrost o 2,56 mln klientów i dynamikę na poziomie blisko 9,7 proc. rok do roku. W ujęciu kwartalnym rynek urósł o niespełna 580 tys. osób, co przekłada się na wzrost o ok. 2 proc. względem II kwartału.

W poniższym zestawieniu znajdują się informacje o liczbie użytkowników bankowości mobilnej w szerokim ujęciu. Obejmują one nie tylko użytkowników aplikacji, ale również klientów korzystających z serwisów przeglądarkowych typu RWD oraz lite. Ta druga grupa stanowi jednak niewielki odsetek – liczba użytkowników aplikacji mobilnych wynosi około 28,4 mln.

Liderem bankowości mobilnej pozostaje PKO Bank Polski z ponad 6,59 mln aktywnych użytkowników. Bank zwiększył bazę klientów mobilnych o 400,9 tys. w skali roku i o 132,3 tys. w skali kwartału. Jego udział w rynku wynosi ok. 22,7 proc. Kolejne miejsca zajmują Bank Pekao (3,68 mln klientów i udział 12,7 proc.), mBank (3,62 mln; 12,5 proc.), Santander Bank Polska (3,41 mln; 11,7 proc.) oraz ING Bank Śląski (3,23 mln; 11,1 proc.). Ta piątka instytucji obsługuje łącznie ponad 70 proc. wszystkich użytkowników bankowości mobilnej.

Pod względem dynamiki wyróżniają się przede wszystkim banki z „drugiego szeregu”. W skali roku najszybciej rośnie Nest Bank, który zwiększył liczbę użytkowników mobilnych o ponad 20 proc., choć nadal pozostaje graczem niszowym z bazą poniżej 200 tys. klientów. Dwucyfrowe tempo wzrostu notują także Credit Agricole (ponad 16,5 proc. r/r), Alior Bank (ok. 14,5 proc. r/r) oraz Santander Consumer Bank (ponad 12,6 proc. r/r).

Rynek jest już w fazie dojrzałego wzrostu. Dwucyfrowe dynamiki r/r obserwujemy głównie w średnich i mniejszych bankach, podczas gdy u największych graczy tempo wzrostu ustabilizowało się w przedziale 6–9 proc. Oznacza to, że dalsza walka konkurencyjna będzie toczyć się nie tyle o samą obecność klientów w kanale mobilnym, ile o poziom ich aktywności, sprzedaż produktów w aplikacji oraz monetyzację danych. Nawet przy spowalniającym tempie przyrostu liczby użytkowników bankowość mobilna pozostaje kluczowym kanałem kontaktu z klientem detalicznym i głównym polem rywalizacji banków o lojalność oraz portfel klienta.

Na tle tych danych widać również stopniowe domykanie luki pomiędzy liczbą tradycyjnych klientów internetowych a użytkownikami kanału mobilnego. Dla wielu banków smartfon stał się podstawowym punktem kontaktu z klientem, a serwisy przeglądarkowe pełnią funkcję uzupełniającą. W kolejnych kwartałach o przewadze konkurencyjnej zdecydują więc takie elementy jak jakość interfejsu, stabilność działania, poziom personalizacji oferty czy integracja z usługami zewnętrznymi – od portfeli płatniczych po usługi e-administracji.

Liczba użytkowników bankowości mobilnej, którzy minimum raz w miesiącu logują się do banku z poziomu urządzenia mobilnego
* brak aktualnych danych za III kw. 2025. Przyjęto ostatnie dostępne informacje
Bank III kw. 2025 II kw. 2025 III kw. 2024 Zmiana k/k Zmiana r/r
PKO Bank
Polski
6 593 039 6 460 736 6 192 139 2,05% 6,47%
Bank
Pekao
3 675 719 3 590 560 3 382 070 2,37% 8,68%
mBank 3 621 909 3 579 086 3 416 692 1,20% 6,01%
Santander
Bank Polska
3 406 714 3 340 095 3 145 548 1,99% 8,30%
ING Bank
Śląski
3 230 000 3 187 000 3 043 000 1,35% 6,15%
Bank
Millennium
2 820 711 2 757 574 2 600 000 2,29% 8,49%
Alior
Bank
1 698 198 1 635 767 1 483 090 3,82% 14,50%
BNP
Paribas
1 392 188 1 377 968 1 338 721 1,03% 3,99%
Credit
Agricole
1 005 672 974 594 863 198 3,19% 16,51%
Santander
Consumer Bank*
531 591 531 591 472 044 bd. 12,61%
Zrzeszenie
SGB
477 832 445 347 bd. 7,29% bd.
Citi
Handlowy
260 000 258 000 259 000 0,78% 0,39%
Nest Bank 183 254 182 172 151 962 0,59% 20,59%
Bank
Pocztowy
133 054 130 521 125 606 1,94% 5,93%
Razem: 29 029 881 28 451 011 26 473 070 2,03% 9,66%
Puls Biznesu