Rynek bankowości mobilnej pozostaje jednym z najszybciej rosnących segmentów usług finansowych. Liczba aktywnych użytkowników, czyli osób logujących się z urządzeń mobilnych co najmniej raz w miesiącu, wzrosła w ciągu roku z 26,5 do 29,0 mln. Oznacza to przyrost o 2,56 mln klientów i dynamikę na poziomie blisko 9,7 proc. rok do roku. W ujęciu kwartalnym rynek urósł o niespełna 580 tys. osób, co przekłada się na wzrost o ok. 2 proc. względem II kwartału.
W poniższym zestawieniu znajdują się informacje o liczbie użytkowników bankowości mobilnej w szerokim ujęciu. Obejmują one nie tylko użytkowników aplikacji, ale również klientów korzystających z serwisów przeglądarkowych typu RWD oraz lite. Ta druga grupa stanowi jednak niewielki odsetek – liczba użytkowników aplikacji mobilnych wynosi około 28,4 mln.
Liderem bankowości mobilnej pozostaje PKO Bank Polski z ponad 6,59 mln aktywnych użytkowników. Bank zwiększył bazę klientów mobilnych o 400,9 tys. w skali roku i o 132,3 tys. w skali kwartału. Jego udział w rynku wynosi ok. 22,7 proc. Kolejne miejsca zajmują Bank Pekao (3,68 mln klientów i udział 12,7 proc.), mBank (3,62 mln; 12,5 proc.), Santander Bank Polska (3,41 mln; 11,7 proc.) oraz ING Bank Śląski (3,23 mln; 11,1 proc.). Ta piątka instytucji obsługuje łącznie ponad 70 proc. wszystkich użytkowników bankowości mobilnej.
Pod względem dynamiki wyróżniają się przede wszystkim banki z „drugiego szeregu”. W skali roku najszybciej rośnie Nest Bank, który zwiększył liczbę użytkowników mobilnych o ponad 20 proc., choć nadal pozostaje graczem niszowym z bazą poniżej 200 tys. klientów. Dwucyfrowe tempo wzrostu notują także Credit Agricole (ponad 16,5 proc. r/r), Alior Bank (ok. 14,5 proc. r/r) oraz Santander Consumer Bank (ponad 12,6 proc. r/r).
Rynek jest już w fazie dojrzałego wzrostu. Dwucyfrowe dynamiki r/r obserwujemy głównie w średnich i mniejszych bankach, podczas gdy u największych graczy tempo wzrostu ustabilizowało się w przedziale 6–9 proc. Oznacza to, że dalsza walka konkurencyjna będzie toczyć się nie tyle o samą obecność klientów w kanale mobilnym, ile o poziom ich aktywności, sprzedaż produktów w aplikacji oraz monetyzację danych. Nawet przy spowalniającym tempie przyrostu liczby użytkowników bankowość mobilna pozostaje kluczowym kanałem kontaktu z klientem detalicznym i głównym polem rywalizacji banków o lojalność oraz portfel klienta.
Na tle tych danych widać również stopniowe domykanie luki pomiędzy liczbą tradycyjnych klientów internetowych a użytkownikami kanału mobilnego. Dla wielu banków smartfon stał się podstawowym punktem kontaktu z klientem, a serwisy przeglądarkowe pełnią funkcję uzupełniającą. W kolejnych kwartałach o przewadze konkurencyjnej zdecydują więc takie elementy jak jakość interfejsu, stabilność działania, poziom personalizacji oferty czy integracja z usługami zewnętrznymi – od portfeli płatniczych po usługi e-administracji.
| Bank | III kw. 2025 | II kw. 2025 | III kw. 2024 | Zmiana k/k | Zmiana r/r |
|
PKO Bank Polski |
6 593 039 | 6 460 736 | 6 192 139 | 2,05% | 6,47% |
|
Bank Pekao |
3 675 719 | 3 590 560 | 3 382 070 | 2,37% | 8,68% |
| mBank | 3 621 909 | 3 579 086 | 3 416 692 | 1,20% | 6,01% |
|
Santander Bank Polska |
3 406 714 | 3 340 095 | 3 145 548 | 1,99% | 8,30% |
|
ING Bank Śląski |
3 230 000 | 3 187 000 | 3 043 000 | 1,35% | 6,15% |
|
Bank Millennium |
2 820 711 | 2 757 574 | 2 600 000 | 2,29% | 8,49% |
|
Alior Bank |
1 698 198 | 1 635 767 | 1 483 090 | 3,82% | 14,50% |
|
BNP Paribas |
1 392 188 | 1 377 968 | 1 338 721 | 1,03% | 3,99% |
|
Credit Agricole |
1 005 672 | 974 594 | 863 198 | 3,19% | 16,51% |
|
Santander Consumer Bank* |
531 591 | 531 591 | 472 044 | bd. | 12,61% |
|
Zrzeszenie SGB |
477 832 | 445 347 | bd. | 7,29% | bd. |
|
Citi Handlowy |
260 000 | 258 000 | 259 000 | 0,78% | 0,39% |
| Nest Bank | 183 254 | 182 172 | 151 962 | 0,59% | 20,59% |
|
Bank Pocztowy |
133 054 | 130 521 | 125 606 | 1,94% | 5,93% |
| Razem: | 29 029 881 | 28 451 011 | 26 473 070 | 2,03% | 9,66% |

