Czytasz dzięki

Antidotum na kłopoty maluchów: gov_LAB

opublikowano: 23-01-2019, 22:00

Przedstawiciele samorządów rozwiążą problemy lokalnych firm. W sprostaniu wyzwaniom pomoże service design

Ruszył pilotażowy program Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), dzięki któremu przedstawiciele m.in. urzędów marszałkowskich, powiatowych i gminnych opracują innowacyjne usługi lub programy wspierające przedsiębiorców.

Mikołaj Różycki, wiceprezes PARP, podkreśla, że instrument
opracowany w programie gov_LAB musi być przeznaczony dla firm, a może wspierać
je np. w ekspansji zagranicznej.
Zobacz więcej

ŻELAZNE KRYTERIUM:

Mikołaj Różycki, wiceprezes PARP, podkreśla, że instrument opracowany w programie gov_LAB musi być przeznaczony dla firm, a może wspierać je np. w ekspansji zagranicznej. Fot. Marek Wiśniewski

— Proces projektowania wspomnianych usług będzie bazował na metodologii service design. Polega ona na twórczym rozwiązywaniu problemów. Osoby, które ją stosują, rozumieją potrzeby użytkowników i współpracują z nimi — tłumaczy Paweł Chaber, główny specjalista w departamencie analiz i strategii PARP.

Zwraca uwagę, że service design pozwala zdefiniować problemy, znaleźć sposoby ich rozwiązania i alternatywne strategie.

— Metoda polega też na eksperymentowaniu i testowaniu hipotez, a następnie ich weryfikowaniu. Rozwiązania nie są projektowane zza biurka, a pomysły są zderzane z wyobrażeniami ekspertów i użytkowników — wyjaśnia Paweł Chaber.

Szeroki wachlarz

Do programu gov_LAB mogą przystąpić przedstawiciele administracji samorządowej z całej Polski. Wybrane przez PARP zespoły projektowe, np. z urzędów marszałkowskich, opracują instrumenty wspierania firm. Mogą to być programy doradcze, szkoleniowe, mentoringowe, które zachęcą spółki do ekspansji, tworzenia powiązań kooperacyjnych czy rozwijania inwestycji.

— Nie chcemy ograniczać katalogu usług. Żelaznym kryterium jest to, aby instrument był skierowany do przedsiębiorców. Nie musi on być stricte finansowy. Mogą to być działania animacyjne, sieciujące, nakłaniające lokalne firmy do współpracy lub wychodzenia na zagraniczne rynki — zaznacza Mikołaj Różycki, wiceprezes PARP.

Jednostki samorządu terytorialnego mogą zgłaszać się do naboru do 14 lutego. Mikołaj Różycki wyjaśnia, że rządowa agencja nie daje im pieniędzy, tylko dostarcza ekspercką wiedzę dotyczącą projektowania innowacyjnych usług dla przedsiębiorców. Udostępnia narzędzia, metody, specjalistów, a także dba o stronę organizacyjną spotkań zespołów projektowych.

— Uczestnicy programu przedstawią propozycje, jak chcieliby pomagać firmom. PARP wesprze ich w tych wyzwaniach i pomoże przygotować odpowiednie programy — mówi Mikołaj Różycki.

Zwraca uwagę, że każda organizacja w administracji samorządowej ma swoją specyfikę działania i zasoby. Dlatego w każdym przypadku instrument skierowany do przedsiębiorców może wyglądać inaczej. PARP wybierze do udziału w programie trzy jednostki samorządu terytorialnego. Powinny one zgłosić zespoły projektowe składające się z trzech do siedmiu pracowników. Co najmniej trzy osoby z każdej ekipy powinny na stałe uczestniczyć w przedsięwzięciu.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Ważne, aby kompetencje członków zespołu uzupełniały się. Chodzi o to, aby nie byli oni tylko z jednego wydziału, ale z kilku, np.: finansowego, wdrożeniowego, komunikacji i marketingu. Część z nich powinna wiedzieć, jak wdrażać instrument w danej instytucji, a pozostała grupa, jak zainteresować nim potencjalnych odbiorców — wyjaśnia Paweł Chaber.

Dzień demonstracyjny

Prawdopodobnie od kwietnia do lipca wybrane zespoły będą pracować nad programem wsparcia dla przedsiębiorców. Wezmą udział w ośmiu warsztatach i dwóch zjazdach edukacyjno-networkingowych, a także w tzw. Demo Day, czyli dniu demonstracyjnym, podczas którego zaprezentują rozwiązania, a niezależne jury je oceni. PARP zorganizuje te spotkania i zapewni ekspertów.

— To będą specjaliści zewnętrzni, którzy znają się na projektowaniu usług i realizują działania dla instytucji publicznych i korporacji. Rządowa agencja wynajmie ich i opłaci. Uczestnicy warsztatów i zjazdów nauczą się projektowania, testowania usług wsparcia dla przedsiębiorców i ich promowania. Dowiedzą się też, jak efektywnie pracować w multidyscyplinarnym zespole i analizować zależności między interesariuszami — wylicza Paweł Chaber.

PARP daje instytucji wolną rękę w przygotowaniu instrumentu. Jeśli uzna ona, że chce wesprzeć firmy w regionie również finansowo, może to zrobić. Marcin Wajda, dyrektor departamentu rozwoju regionalnego i funduszy europejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego, uważa, że konkurs PARP jest ciekawą inicjatywą.

— Cieszę się, że do programu krajowego włączono jednostki samorządu terytorialnego. Formuła gov_LAB umożliwia nam udział w naborze, niezależnie od wykorzystania koperty mazowieckiej z programu Inteligentny Rozwój. Takie potwierdzenie otrzymaliśmy od PARP. Rozważamy uczestnictwo w tym programie. To szansa na opracowanie i przetestowanie nowego rozwiązania wspierającego mazowieckie firmy. Moglibyśmy wykorzystać je w nowym programie regionalnym — podkreśla Marcin Wajda. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane