Australia zlikwiduje ‘podatek od tamponów’

opublikowano: 03-10-2018, 13:39

Australia usunie kontrowersyjny podatek od produktów sanitarnych dla kobiet. Stało się tak pod naciskiem trwających od wielu lat kampanii prowadzonych przez grupy kobiece.

Obecnie tampony i podpaski higieniczne są sprzedawane z 10 proc. stawką podatku od towarów i usług (GST), ponieważ są sklasyfikowane jako artykuły „inne niż istotne”.

Australia ugięła się w końcu pod presją środowisk kobiecych i zniesie tzw. podatek od tamponów
fot. REUTERS/Stefan Wermuth/Forum

Kobiety argumentowały, że jest to nieuczciwa klasyfikacja, podkreślając, że przedmioty takie jak prezerwatywy czy filtry przeciwsłoneczne są zwolnione z podatku. W końcu presja środowisk kobiecych przyniosła skutek i w środę zarówno federalny, jak i stanowe rządy zgodziły się na zniesienie tej opłaty.

Powszechnie znana jako "podatek od tamponów" opłata pobierana za produkty sanitarne wywołała protesty od czasu wprowadzenia GST w 2000 r.

W 2015 r. petycję przeciwko podatkowi podpisało ponad 90 tys. osób. Prowadzący kampanię wyprodukowali nawet specjalne wideo w konwencji piosenki rapowej.

Szacuje się, że zniesienie kontrowersyjnego podatku uszczupli kasę rządu i stanów o około 30 mln AUD (21 mln USD).

Wcześniej premier Scott Morrison mówił, że produkty sanitarne nie powinny były być uwzględniane przy wprowadzaniu podatku GST.

W lipcu br. na podobny krok zdecydowały się Indie, znosząc 12 –proc. stawkę podatku od produktów sanitarnych. Z kolei Wielka Brytania nadal zachowuje podatek w wysokości 5 proc., chociaż aktywiści wezwali do jego usunięcia.

 

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Tadeusz Stasiuk, BBC

Polecane