Barowy ranking galerii

opublikowano: 02-10-2019, 22:00

W ciągu ostatnich pięciu lat strefy gastronomiczne w centrach handlowych zmieniły się i rozrosły.

Często analizowanym trendem w handlu stało się w ostatnich latach… biesiadowanie. Z najnowszego raportu Colliers International, obejmującego 250 wybranych centrów w 18 największych miastach Polski, wynika, że krajobraz kulinarny w galeriach zmienia się dynamicznie. Strefy restauracyjne przebudowało i powiększyło w ciągu ostatnich pięciu lat aż 50 centrów handlowych. Udział lokali gastronomicznych wśród ogólnej liczby najemcówcentrów handlowych wzrósł w tym czasie z 8,7 do 9,7 proc. Najbardziej było to widoczne w średnich centrach handlowych (20-40 tys. m kw. powierzchni) i małych (5-20 tys. m kw. powierzchni). W badanych centrach handlowych funkcjonuje ponad 2340 różnego rodzaju punktów gastronomicznych. O ile w 2015 r. połowa z nich była skupiona w strefach restauracyjnych, dziś większość rozproszona jest w różnych miejscach centrów (stosunek 54 do 46 proc.). Przybyło różnego rodzaju stoisk gastronomicznych z sokami, koktajlami, słodyczami czy przekąskami (z 11 do 15 proc.), a także restauracji i kawiarni zlokalizowanych w osobnymbudynku lub z osobnym wyjściem na zewnątrz (z 1 do 2 proc.).

Zobacz więcej

fot. Marek Wiśniewski

— Odeszły w przeszłość przestrzenie lub miejsca ze stołami, ustępując miejsca przestrzeniom urozmaiconym funkcjonalnie, z ofertą barów, kawiarni, restauracji i różnego rodzaju stoisk z przysmakami. Pojawiają się sezonowe tarasy, ogródki zewnętrzne i dużo zieleni oraz naturalnego światła. Strefa gastronomiczna stała się miejscem wielofunkcyjnym. Podejmowane są także próby animowania przestrzeni gastronomicznych przez organizację różnego rodzaju eventów, pokazów i zabaw — mówi Marta Machus-Burek, senior partner, dyrektor działupowierzchni handlowych w Colliers International.

W centrach handlowych przeważają trzy kategorie punktów gastronomicznych: impulse (konsumpcja w ruchu, obejmuje lody, soki, przekąski itp.), refuel&relax, czyli „kawa i ciastko” oraz speed eating — największa i najbardziej „sieciowa” kategoria, w której mieszczą się restauracje szybkiej obsługi, takie jak KFC, McDonald’s czy North Fish. Wśród operatorów mających najwięcej punktów w badanych przez Colliersa centrach handlowych znalazły się Grycan Lody od Pokoleń (102 punkty), KFC i McDonald’s (po 95 punktów), Costa Coffee (74 punkty) i Cukierna Sowa (72 punkty).

65937540-8c2f-11e9-bc42-526af7764f64
Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu