Biuro podróży Alfa Star ogłasza utratę płynności finansowej

PAP
opublikowano: 2015-08-29 15:08

Biuro podróży Alfa Star ogłosiło utratę płynności finansowej, o czym poinformowało w sobotę na swych stronach internetowych. Podkreśliło jednocześnie, że uruchamia procedurę, mającą na celu zagwarantowanie powrotów turystów do kraju oraz umożliwienie im m.in. zwrot wniesionych środków.

Informację o kłopotach firmy potwierdziła PAP rzeczniczka Polskiej Izby Turystyki Marzena Zarzycka. Powiedziała, że przygotowuje stosowny komunikat w tej sprawie.

Rzecznik MSZ Marcin Wojciechowski napisał na Twitterze, że służby konsularne będą wspierać powrót polskich turystów biura Alfa-Star do kraju, za który odpowiada Mazowiecki Urząd Marszałkowski

Alfa Star S.A. podało na swych stronach internetowych, że w związku z utratą płynności finansowej zmuszone jest do zaprzestania realizowania i dalszej sprzedaży oferty turystycznej. "Tym samym Alfa Star S.A. uprzejmie informuje, iż nie wykona obowiązków umownych z umów o świadczenie usług turystycznych" - podkreśla.

W komunikacie wyjaśnia, że w celu zabezpieczenia przysługujących turystom praw przedłożyło do marszałka województwa mazowieckiego stosowne oświadczenie i dokumenty wynikające z obejmujących biuro gwarancji. Precyzuje też, że gwarancje opiewające na 20 mln zł wystawił polski oddział firmy ERV Europaeische Reiseversicherung AG, a jej beneficjentem jest Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego.

W komunikacie biura stwierdzono, że we wszystkich sprawach związanych z niezrealizowanymi umowami o świadczenie usług turystycznych, powrotami do kraju oraz w sprawie zwrotu środków za niezrealizowane świadczenia Alfa Star S.A. zaleca kontakt z Urzędem Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego w Warszawie.

W sytuacji upadku biura podróży procedura wygląda tak, że marszałek województwa uruchamia jego gwarancję ubezpieczeniową. Z tych pieniędzy opłaca koszty powrotu klientów biura do Polski, a także zaspokajane są z nich roszczenia tych osób, które zapłaciły za wycieczkę, ale nie zdążyły na nią pojechać.

Zgodnie z ustawą o usługach turystycznych organizator lub pośrednik turystyczny musi posiadać na wypadek swojej niewypłacalności zabezpieczenie finansowe w formie m.in. umowy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej

Poniżej komunikat ze strony internetowej biura: