Corporate venture capital (CVC) — wysyp tego typu funduszy jest dopiero przed nami, nie tylko ze względu na perspektywę zdobycia unijnych pieniędzy na tego typu inicjatywy. Inwestycyjne fundusze korporacyjne to struktury cenione przez zachodnie firmy, szukające inwestycji w innowacje bliskie ich podstawowej działalności. Właśnie taka idea przyświeca Bluesoft Venture, nowej strukturze powstałej po reorganizacji przejętego wcześniej Hard Gamma Ventures.

— Obecnie mamy 10 mln zł do zainwestowania w spółki zajmujące się oprogramowaniem. Szukamy nisz i zespołów gotowych podejmować wyzwania, np. dla branży finansowej — mówi Wojciech Pawiński, współwłaściciel i jeden z szefów Bluesoftu.
Bluesoft to niemały, choć mało znany podmiot z rynku IT: zatrudniająca ponad 400 osób spółka chce w tym roku przekroczyć75 mln zł przychodów. Jej udziałowcem jest Piotr Kulczycki (znany także jako właściciel pełnomorskiego jachtu Chopin). Wspólnie z Wojciechem Pawińskim działają od kilkunastu lat, skalę zyskali dzięki rosnącym zleceniom od Orange. Obecnie już 80 proc. przychodów Bluesoftu pochodzi od dziesiątków innych klientów, m.in. z racji obsługi infrastruktury IT dla Zoetisa, globalnego lidera w produkcji leków dla zwierząt.
— Nowe porządki oznaczają, że upłynniliśmy np. udziały w większości brytyjskich spółek, w które inwestowała Hard Gamma. Na radarze mamy natomiast kilka młodych spółek i zespołów, które chcemy wesprzeć w rozwoju biznesu, komercjalizacji i prowadzeniu procesów IT — podkreśla Tomasz Kowalczyk, zarządzający Bluesoft Venture (BV). Od kilku miesięcy BV zaangażował się finansowo i organizacyjniem.in. w rozwój gdańskiego Blast Labu, zajmującego się oprogramowaniem dla internetu rzeczy (IoT).
Wojciecha Pawińskiego do inwestycji w CVC zachęca przykład z własnego podwórka. W najbliższych kwartałach na NewConnect zadebiutować ma Tabasco Interactive, twórca gier mobilnych, m.in. hitowego Kickerinho (kilka milionów instalacji). Tabasco już przynosi zyski, choć jeszcze nie tak dawno było tylko zabawką dla kilku informatyków z kręgu Bluesoftu.
— Interesują nas spółki pracujące nad konkretnymi produktami. Nasz poziom zarządzania i wsparcia dla nich ma oznaczać, że sukces odniesie co najmniej 40 proc. — średnio dwa razy więcej niż w rynkowym standardzie — podkreśla Tomasz Kowalczyk.
Zarządzający BV ma w zasobach jeszcze program scale-up z 6 mln zł grantu od PARP na rozwój nowych technologii we współpracy z Pocztą Polską. Obecna pula dziewięciu start-upów pracujących z narodowym operatorem wkrótce wzrośnie do 20, a na warszawskiej poczcie głównej stanie kapsuła Telemedi.co, oferująca konsultacje lekarskie online.