Czytasz dzięki

Branża kreatywna: zagrożenia i obawy

opublikowano: 02-11-2020, 22:00

Pandemia zachwiała rynkiem usług mediowych, komunikacyjnych i doradczych. PR-owcy musieli zmniejszyć wydatki i zmienić strategie

W jakiej kondycji jest sektor komunikacji marketingowej w Polsce? Przed jakimi wyzwaniami stoi branża? Na te m.in. pytania odpowiadają autorzy najnowszego raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) „Identyfikacja instrumentów wsparcia dla rozwoju sektora komunikacji marketingowej”. Wspomnianą branżę tworzą głównie mikrofirmy.

Stanowią one ok. 98 proc. wszystkich przedsiębiorstw w tym sektorze. Z raportu wynika, że najpopularniejszym narzędziem komunikacji marketingowej w Polsce są strony internetowe. Korzysta z nich ponad 93 proc. przedsiębiorstw. W dalszej kolejności znalazły się ulotki (ok. 66 proc. firm) i reklama prasowa (63 proc.).

— Kryzys wywołany pandemią mocno zachwiał rynkiem usług mediowych, doradczych i komunikacyjnych. PR-owcy musieli zmodyfikować swoje strategie, zmienić budżety, plany i priorytety w komunikacji z klientami — mówi Piotr Krasiński, wicedyrektor departamentu rozwoju kadr w przedsiębiorstwach w PARP.

Według raportu 33 proc. agencji public relations obniżyło wynagrodzenia pracownikom. Natomiast zwolnienia objęły 39 proc. badanych firm. Najbardziej ucierpiały małe przedsiębiorstwa działające w tej branży. Aż 20 proc. z nich odnotowało 50-procentowy spadek przychodów. Najbardziej kryzysowym miesiącem dla 38 proc. agencji był maj. Wówczas straciły one wielu klientów lub musiały ograniczyć z nimi współpracę.

— Pomimo przejściowych trudności przedstawiciele branży z optymizmem patrzą w przyszłość. Aż 80 proc. szefów agencji nie spodziewa się utraty płynności finansowej. Natomiast problem z utrzymaniem firmy na rynku zgłasza jedynie 5 proc. badanych — podkreśla Piotr Krasiński.

Dwie prognozy

Przedsiębiorcy działający w sektorze komunikacji marketingowej są podzieleni w opiniach na temat tego, kiedy wróci on do kondycji sprzed pandemii. Dominują dwa scenariusze. Pierwszy zakłada, że będzie to początek przyszłego roku, natomiast drugi przewiduje połowę 2021 r. Tak uważa po 38 proc. badanych przedsiębiorców. Natomiast 20 proc. ankietowanych spodziewa się odbicia w branży już po wakacjach. Jaka gałąź tego sektora rozwija się najszybciej? Marketing internetowy. Autorzy raportu prognozują, że w najbliższych kilku latach wydatki na tzw. reklamę digitalową będą systematycznie rosły w skali globalnej.

Specjaliści widzą potencjał również w tworzeniu nowych kanałów, które zastąpią m.in. Instagram, Twittera czy YouTube’a. Ich zdaniem rośnie znaczenie sztucznej inteligencji w dopasowywaniu treści internetowych do upodobań ich użytkowników. Ponadto na popularności zyskuje programmatic marketing, czyli zautomatyzowany proces kupowania reklam online za pomocą inteligentnych algorytmów.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Większość decyzji dotyczących komunikacji marketingowej bazuje na analizie informacji o klientach. Pomagają w tym badania ich zachowań w internecie. Istotne są również badania psychospołeczne, biometryczne i neuromarketingowe. W tej dziedzinie niewątpliwie jest spore pole do rozwoju branży, a zarazem wyzwanie dla pracowników, aby dbali o rzetelność analiz i wysoką jakość danych — zaznacza Piotr Krasiński.

Eksperci podkreślają ponadto, że coraz większe znaczenie dla branży kreatywnej mają działania dotyczące społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. Corporate Social Responsibility — CSR). Przedsiębiorcy już na etapie budowania strategii dobrowolnie uwzględniają w niej interesy społeczne, kwestie związane z ochroną środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy.

Sztuka manipulacji

Z raportu wynika, że poważnym zagrożeniem dla przyszłości sektora jest rosnąca liczba fake newsów, czyli fałszywych treści, a także prawdopodobieństwo wycieku informacji lub ingerowania w nie podczas transmisji danych. Autorzy badania nie mają złudzeń, że wyzwaniem dla przedsiębiorców z sektora kreatywnego będzie stopniowa rezygnacja z usług agencji marketingowych i budowanie własnych zespołów znających dobrze rynek i klientów. Choć kryzys związany z pandemią mocno uderzył w polski sektor komunikacji marketingowej, to jednak jego przedstawiciele mają nadzieję na lepsze jutro.

Podkreślają, że ich klienci chcą z nimi współpracować długofalowo. Zależy im na polityce informacyjnej firm, wdrażaniu narzędzi komunikacji zewnętrznej i antykryzysowej. Autorzy raportu nie mają wątpliwości, że przyszłość sektora kreatywnego będzie zależała od rządowej pomocy dotyczącej ochrony miejsc pracy i mającej na celu ograniczanie strat finansowych spowodowanych pandemią. Warto podkreślić, że przedsiębiorcy mogą już teraz korzystać z rozwiązań tzw. tarczy antykryzysowej. W grę wchodzą m.in. gwarancje zabezpieczające spłatę kredytów obrotowych i inwestycyjnych.

Sprawdź program "Content Marketing Strategy MasterClass", 8 grudnia 2020, Online >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane