British Airways szybciej tną koszty

Agnieszka Morawiecka
opublikowano: 2003-03-27 00:00

British Airways, największe w Europie linie lotnicze, przyspieszą redukcję zatrudnienia oraz zmniejszą liczbę lotów. W ślad za BA idą już inni światowi przewoźnicy, którzy równie boleśnie odczują skutki wojny w Iraku.

Zapowiada się kolejny trudny rok dla linii lotniczych. British Airways, największy europejski przewoźnik, zlikwiduje 3 tys. etatów do września, czyli znacznie szybciej, niż zakładały plany. W ramach oszczędności spółka ograniczy także liczbę wykonywanych lotów oraz wydatki kapitałowe. Na te wieści inwestorzy zareagowali nerwowo —akcje spółki potaniały wczoraj o ponad 4 proc.

British Airways w ciągu ostatnich dwóch lat zredukowały aż o 20 proc. moce przewozowe i zmniejszyły personel o 10 tys. osób. Do września 2004 r. pracę w BA straci kolejnych 13 tys. osób. W tym roku wzrosły także o 58 proc. koszty ubezpieczenia spółki na wypadek upadłości.

Według prognoz Międzynarodowego Stowarzyszenie Transportu Lotniczego (IATA), z powodu wojny straty światowych przewoźników mogą sięgnąć w tym roku nawet 10 mld USD (40,6 mld zł). Przewoźnicy obawiają się, że w 2003 r. w związku z konfliktem przewiozą od 6 do 14 proc. mniej pasażerów.

Niemiecka Lufthansa, trzeci europejski przewoźnik, już ogłosiła we wtorek, że zamierza zmniejszyć liczbę lotów na dalekich trasach i zredukować połączenia z Frankfurtu do największych miast USA. Plany ograniczenia lotów międzynarodowych mają także Air France oraz American Airlines. Delta Airlines ogłosiły już, że strata w pierwszym kwartale tego roku będzie znacznie większa niż 397 mln USD (1,6 mld zł), jakie przewoźnik zanotował rok wcześniej. Z kolei Swiss, szwajcarskie linie lotnicze, o połowę zmniejszą w tym roku zamówienia na samoloty Embraer.

Jednak przewoźnicy mogą liczyć na wsparcie ze strony rządów. Amerykański Kongres rozważa udzielenie pomocy wysokości 75 mld USD (304,5 mld zł) rodzimym liniom, które w ubiegłym roku zanotowały rekordową stratę 11,3 mld USD (45,8 mld zł). Również Komisja Europejska zapowiedziała, że może zezwolić takim przewoźnikom, jak British Airways czy Lufthansa, aby otrzymały od rządu zwrot należności za ubezpieczenie związane z ryzykiem wojny.