O dobrą powierzchnię handlową w centrach dużych miast nie jest łatwo, nic dziwnego więc, że handlowi giganci szukają jej, gdzie tylko mogą. Francuska grupa Carrefour, pod której szyldem w Polsce działa ponad 700 sklepów, znalazła ją u innych Francuzów: grupy Belvedere, produkującej m.in. wódkę Sobieski. Do UOKiK wpłynął wniosek w sprawie przejęcia kontroli nad siecią Galerie Alkoholi. Transakcja jest prawie dopięta. „Podpisaliśmy warunkową umowę zakupu 100 proc. udziałówspółki Galerie Alkoholi, która zarządza w Polsce około 40 punktami handlowymi. Umowa została podpisana, z zastrzeżeniem akceptacji przez odpowiednie organy regulacyjne w Polsce” — informuje Maria Cieślikowska, rzecznik Carrefour Polska.
Jaka jest wartość transakcji i co zrobi Carrefour z przejętymi sklepami? Nie wiadomo, bo sieć nie odpowiedziała na nasze pytania o plany wobec Galerii Alkoholi. Można przypuszczać, że sieć zawiesi na nich swój szyld: obecnie ma 240 sklepów własnych (głównie hiper- i supermarketów), reszta placówek, zwłaszcza w mniejszych formatach, działa we franczyzie, podobnie jak prowadzona przez Carrefoura sieć Globi (markety na terenach wiejskich). Galerie Alkoholi mają pojedyncze sklepy np. w Białymstoku i Malborku, ale sieć szczególnie silna jest w Łodzi, gdzie działa prawie połowa jej placówek. Sobieski kupił ją w 2007 r. i zapowiadał dynamiczną ekspansję, ale plany te spaliły na panewce. Dla Carrefoura to już kolejne tego typu „miejskie” przejęcie — pod koniec 2013 r. kupił kilkanaście marketów Rast, prowadzonych głównie w Olsztynie, które należały wcześniej do upadłego Bomi. Podobną strategię ma Żabka, należąca do funduszu Mid Europa — w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy kupowała mniejsze sieci sklepów m.in. w Krakowie i Koszalinie. © Ⓟ