W zakończonym w poniedziałek 7 października tzw. Złotym Tygodniu Chińczycy wydali realnie mniej niż w analogicznym okresie 2019 r. tuż przed wybuchem pandemii Covid-19.
Według danych Ministerstwa Kultury i Turystyki chociaż liczba podróży wzrosła o 10,2 proc. w porównaniu do pięciu lat wcześniej, jednak wydatki zwiększyły się tylko o 7,9 proc. przy czym te na podróże spadły o 2,1 proc. Tymczasem liczono na dwucyfrowy wzrost wydatków turystów.
W rezultacie średnie dziennie wydatki oszacowano na 131 juanów (78,6 USD), co oznacza niewielką zwyżkę w porównania do okresu majowego Święta Pracy z tego roku, kiedy wyniosły 113 juanów.
Jak ocenili specjaliści banku Goldman Sachs, „…niskie wydatki na turystykę na osobę i niskie ceny usług uwypukliły wciąż słaby popyt krajowy i ciągły spadek konsumpcji”.
Nieco optymistyczniejszy obraz nakreśliły dane o sprzedaży detalicznej. Szacunki oparte o dane Państwowej Administracji Podatkowej pokazały, że w okresie święta narodowego wzrosły one 9 proc., co może sugerować pewną poprawę nastrojów wśród konsumentów.