Zgodnie z rządowym dokumentem przedstawiającym 10-letnią wizję “projektu stulecia”, Chiny “dadzą pierwszeństwo małym i pięknym projektom”. Skoncentrują się na ‘niewielkich inwestycjach, przynoszących szybkie efekty i dających korzyści gospodarcze, społeczne i środowiskowe”.
Chiny chcą również promować internacjonalizację juana w inicjatywach. W dokumencie przekazano też, że będą systematycznie zwiększać wykorzystanie waluty w dwustronnej współpracy z krajami uczestniczącymi w Jednym Pasie i Jednej Drodze.
Pekin powtórzył obietnicę z 2015 r. o wspieraniu zagranicznych rządów i firm o wysokim ratingu kredytowym w sprzedaży obligacji denominowanych w juanach w Chinach.
Jeden Pas i Jedna Droga traci impet
Globalna inicjatywa w zakresie infrastruktury i handlu od momentu uruchomienia w 2013 r. przyciągnęła 1 bln USD w ciągu dekady. W ostatnich latach dynamika projektu spadła, głównie z powodu pandemii i spowolnienia gospodarczego w Chinach. Pekin był też często oskarżany o nieodpowiedzialne udzielanie pożyczek, które doprowadziło kilka krajów do niewypłacalności.
Średnia wielkość transakcji w ramach projektu spadła do 392 mln USD w pierwszej połowie tego roku, co oznacza spadek o 48 proc. w stosunku do maksimum osiągniętego w 2018 r., jak wynika z danych think tanku Green Finance & Development Center.