
Przygotowany przez władze pakiet opiewa na kwotę 520 mld juanów (72,3 mld USD). Ma wesprzeć słabnącą sprzedaż samochodów. Decyzja została ogłoszona podczas konferencji w Pekinie, i jest najnowszym z serii działań mających na celu zwiększenie sprzedaży i produkcji na największym na świecie rynku pojazdów elektrycznych.
Nowe pojazdy energetyczne (NEV) zakupione w 2024 i 2025 roku będą zwolnione z podatku od zakupu w wysokości nawet 30 tys. juanów na pojazd, przy czym zwolnienie zostanie zmniejszone o połowę w przypadku zakupów dokonanych w 2026 i 2027 r. Tymczasem generalnie kupowane nowe samochody w Chinach są objęte 10 proc. podatkowi od sprzedaży.
Posunięcie to jest rozszerzeniem obecnej polityki, zgodnie z którą pojazdy NEV – w tym pojazdy elektryczne zasilane wyłącznie akumulatorami (EV), hybrydy benzynowo-elektryczne typu plug-in i pojazdy napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi – są zwolnione z podatku od zakupu do końca 2023 r.
Opublikowany dzisiaj pakiet jest czwartym przedłużeniem zachęt. Ulga podatkowa została ogłoszona w 2014 r. i przedłużona w 2017, 2020 i 2022 r.
W 2022 r. Chiny sprzedały prawie 5,67 mln czystych samochodów, co stanowi wzrost o 90 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.
Tymczasem, jak wynika z danych Stowarzyszenia Samochodów Osobowych (PCA) sprzedaż pojazdów elektrycznych i hybryd typu plug-in wzrosła o około 41 proc. od stycznia do maja 2023 r. znacznie poniżej 120 proc. wzrostu w tym samym pięciomiesięcznym okresie ubiegłego roku.