Chiny są w stanie wykupić wszystkie rezerwy złota

opublikowano: 04-03-2013, 10:53

Rezerwy walutowe Chin, które od 2004 r. wzrosły o ponad 700 proc. są wystarczające by dwukrotnie wykupić zasoby złota jakie są w posiadaniu któregokolwiek banku centralnego, informuje Bloomberg.

Ich wielkość przekroczyła w styczniu 2004 r. wartość wszystkich oficjalnych kruszców i wzrosła do 3,3 bln dolarów na koniec 2012 r. Według danych, Międzynarodowego

Funduszu Walutowego i World Gold Council  do 28 lutego bieżącego roku cena złota od 2004 r. zwiększyła się o 263 proc.  Dla porównania chińskie rezerwy wzrosły w tym czasie o 721 proc. , podczas gdy łączna wartość rezerw Brazylii, Rosji i Indii zwiększyła się o około 400 proc. do 1,1 bln USD.

Przywiezione do Chin dolary które są sprzedawane do banków, a następnie trafiają do banku centralnego miały ogromny udział w zwiększeniu rezerw. Proces ten jest napędzany przez handel, który pozwolił Chinom w 2009 r. przeskoczyć Niemcy i stać się największym na świecie eksporterem.

Chińskie rezerwy walutowe są błogosławieństwem w złe dni, ale przekleństwem w dobrych czasach – twierdzi Joy Yang, szef ekonomistów w Mirae Asset Financial Group z Hongkongu, który pracował wcześniej w MFW.

Zgodnie z szacunkami banku Societe Generale, około dwóch-trzecich chińskich aktywów jest denominowanych w dolarach, zaś pozostałe 25 proc. w euro. Chińskie władze zachęcają obecnie spółki i mieszkańców do trzymania większych rezerw walut w ramach strategii znanej jako „ukrywanie walut obcych wśród ludzi”, co oznacza, że rządowe rezerwy mogą stopniowo spadać – ocenia Yao Wei, ekonomista oddziału Societe Generale z Hongkongu.

Na koniec minionego roku chińskie rezerwy aktywów stanowiły 30,2 światowych rezerw wobec 14-proc. udziały w roku 2004.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Tadeusz Stasiuk, Bloomberg

Polecane