Agencyjne źródła twierdzą, że Chiny prowadzą zaawansowane rozmowy w sprawie zakupu setek samolotów Airbusa. Potencjalne zamówienie mogłoby objąć od 200 do nawet 500 maszyn, zarówno wąskokadłubowych, jak i szerokokadłubowych.
Negocjacje trwają, a szczegóły umowy są wciąż przedmiotem ustaleń. Osoby zaznajomione z rozmowami podkreślają jednak, że kontrakt tej skali byłby jednym z największych w historii lotnictwa cywilnego – większym nawet od rekordowej umowy z 2022 roku, kiedy Chiny kupiły 300 samolotów Airbus o wartości około 37 miliardów dolarów.
Symboliczny moment i silny sygnał polityczny
Zamówienie mogłoby zostać sfinalizowane podczas lipcowej wizyty prezydenta Francji Emmanuela Macrona i kanclerza Niemiec Friedricha Merza w Chinach. Zarówno Francja, jak i Niemcy to główni udziałowcy Airbusa – co nadaje całej transakcji wyraźny wymiar geopolityczny.
Z punktu widzenia Pekinu, tak duża umowa z europejskim producentem może być również formą odpowiedzi na napięcia handlowe z USA. W środę prezydent USA Donlald Trump nazwał swojego chińskiego odpowiednika Xi Jinpinga „trudnym partnerem negocjacyjnym”, co dodatkowo pogłębiło obawy o przyszłość relacji handlowych między dwiema największymi gospodarkami świata.
Boeing traci grunt w Chinach
Podczas gdy Airbus zyskuje na obecności w Chinach – m.in. dzięki linii montażowej modelu A320 w Tianjin – amerykański Boeing od lat zmaga się z problemami. W kwietniu bieżącego roku Pekin formalnie zakazał chińskim liniom lotniczym przyjmowania nowych dostaw samolotów Boeing, co było kulminacją wieloletnich napięć handlowych oraz kryzysu związanego z modelem 737 Max.
Choć Boeing pozostaje największym eksporterem w USA, jego przyszłość na chińskim rynku lotniczym stoi pod znakiem zapytania. Potencjalna normalizacja relacji handlowych mogłaby poprawić sytuację firmy, ale obecne sygnały płynące z Pekinu nie są dla niej korzystne.
Globalna rywalizacja gigantów trwa
Jeśli Chiny zdecydują się na zakup 500 samolotów od Airbusa, byłaby to największa tego typu transakcja w historii kraju i jedna z największych na świecie. Dla porównania, Air India zamówiły 470 samolotów od Airbusa i Boeinga łącznie w 2023 roku, a indyjska linia IndiGo ustanowiła rekord, zamawiając 500 samolotów wąskokadłubowych od Airbusa w połowie 2023 roku.